VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Změna vyžádaná kvůli ochraně vody stavbu mostu zlevní

Lysá nad Labem – Proti původním plánům se bude stavět malinko jinak – a levněji. Takové jsou novinky týkající se stavby mostu přes Jizeru v Sojovicích; na silnici mezi Lysou nad Labem a Starou Boleslaví. V regionu, kde se stýkají okrajové části Mladoboleslavska, Prahy-východ a Nymburska. Loni v červenci tam začala stavba nového mostu nahrazujícího nynější: přes sto let starý, nemile úzký a dnešnímu automobilovému provozu již dávno nevyhovující. Hotovo by mělo být letos v říjnu.

9.1.2018
SDÍLEJ:

Most v Sojovicích.Foto: Archiv obce/Aleš Střecha

Nový sojovický most, umístěný jen sto metrů od původního a dosud sloužícího, nabídne úplně jinou jízdu. Silnice bude dvoupruhová, takže míjení dvou aut už nebude problém. Rozšířené krajnice navíc umožní bezpečný pohyb cyklistů. K dalším přednostem patří zvýšení nosnosti z osmi na deset tun. A očekávanou výhodou spojenou s příznivějším tvarem mostu i rozměry koryta je také zlepšení odtokových poměrů.

Nový most – vlastně soumostí – s navazující přeložkou silnice II/331 navazující na budoucí trasu obchvatu obcí Sojovice a osady Podbrahy ovšem není laciný špás. Celkové dílo v dálce 487 metrů (z čehož na samotný most připadá 86 metrů a 38 metrů na dva menší mosty inundační, tedy nad záplavovým územím v blízkosti samotného toku) mělo podle červencových informací středočeského hejtmanství přijít na 155,2 milionu korun s daní z přidané hodnoty – s tím, že 85 procent, nejvýše však 132 milionů, zaplatí evropská dotace z programu IROP; zbytek doplatí kraj. Novinkou je, že se celkové náklady snižují. Příjemně: o téměř 2,3 milionu. Nová cena dosahuje 152,9 milionu.

Zlevnění přinese změna stavebních prací, jíž zhotovitel stavby vychází vstříc správci toku Povodní Labe. Tento státní podnik požadoval změnu způsobu pažení kolem některých stavebních objektů včetně dvou pilířů. Důvod? Ochrana toku řeky Jizery, která je zdrojem pitné vody.

Původně se počítalo s tím, že pažení kolem základů bude postaveno jako trvalé, vysvětlil v pondělí krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). Beranění ocelových štětovnic (mohutných profilů se zámky na okrajích, které umožňují jejich sestavování do stěn; instalují se „zatloukáním“ do podloží) by však mohlo vést k utržení břehů. „A následně k silnému zakalení Jizery, což by ovlivnilo jímací objekt,“ osvětlil Petrtýl souvislosti.

„Proto byla navržena změna řešení, a to ve formě použití dodatečného záporného pažení zatlačených nebo zavrtaných ocelových profilů s doplněním dřevěných pažin,“ doplnil. S tím, že jde o šetrnější technologii, kdy utržení svahů nehrozí. „Tato varianta není trvalá a vodotěsná – pro vyhloubení stavební jámy a provedení základů pilířů je však dostačující,“ konstatoval Petrtýl.

Autor: Milan Holakovský

9.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Pánek.

ON-LINE: Ptejte se hokejisty Martina Pánka

Ilustrační foto
14

Policie nabízí nováčkům sto padesát tisíc korun

Pád opilce do kolejiště a Labská princezna na suchu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 23. ledna 2018.

FOTO: Nymburská „nula“ poslala svůj tým dál. Ray zachoval chladnou hlavu

Nymburk – Parádní představení předvedli svým příznivcům basketbalisté Nymburka. Vyhráli v dalším zápase Ligy mistrů nad italským Avellinem a díky tomu si zajistili postup do další fáze soutěže. Navíc už mají také jisté třetí místo ve skupině. V posledních dvou kolech je čeká Oostende a Zielena Gora, český mistr tak může směle pomýšlet na ještě lepší umístění.

Dálnice začnou brázdit nové policejní superby

Mladá Boleslav – Když v úterý začala u Škoda Muzea výstražně blikat dvacítka superbů a k tomu se tam vyrojily desítky policistů, lidi si mysleli, že tu musejí chytat snad největší organizovaný teroristický gang v republice. Všechno je ale jinak.

Smrtící silnice: Víc lidí zabijí řidiči osobáků než kamioňáci

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Deník zanalyzoval všechny smrtelné nehody, při nichž loni zemřelo 502 lidí. Nejčastější příčina? Řidiči jeli příliš rychle, nevěnovali se řízení či vjeli do protisměru.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>