„Prostě se budu příští týden průjezdu Nymburka vyhýbat. Vůbec si to neumím představit.“ Tak reagoval na zprávu o částečné uzavírce kamenného mostu v příštích dnech místní řidič Petr, který centrem města na Zálabí jinak projíždí denně. „Už nyní se přes náměstí přes den tvoří kolony. Když chcete vyjet z Velkých Valů na Boleslavskou u nemocnice, počkáte si klidně i 20 minut. Chápu, že tahle situace asi jinak vyřešit nejde, ale bude to pro řidiče peklo,“ myslí si Petr.

Řeč je uzavírce kamenného mostu, respektive části jednoho pruhu, která začne platit od pondělí 14. května od 7 ráno. „Důvodem je havárie plynovodu. Dopravu bude řídit světelná signalizace,“ píše se v oficiální zprávě odboru správy majetku města nymburské radnice.

Co to bude znamenat v praxi? Řidiči blížící se od Zálabí k mostu bude čekat semafor na jeho nájezdu v místech před restaurací U Kocoura. Z druhé strany budou šoféři mířit na most od náměstí. Důležitou okolností je fakt, že v době uzavírky bude vyřazen z provozu semafor u Elišky. Ten bude volně průjezdný. Tříbarevné zařízení však bude na řidiče čekat zhruba o 150 metrů dál na mostě, podle nákresu ještě v místech nad řekou. Výkop bude při příjezdu od náměstí po pravé straně mostu, tedy řidiči přijíždějící od centra se budou vyhýbat do levého pruhu, zatímco motoristé jedoucí od Zálabí pojedou prakticky po své trase, pouze s případným zdržením u semaforu.

Situace by podle dosavadních plánů měla trvat pouze pět pracovních dnů příštího týdne. Uzavírka je plánována do 18. května. Nedá se však vyloučit, že podle stavu plynového potrubí a závažnosti oprav bude prodloužena.

Řidiči se tak budou muset vyzbrojit trpělivostí. Podle předpovědi počasí by příští týden neměla hrozit vedra, která mají neblahý vliv na psychiku řidiče právě v podobných často stresových situacích.

V podstatě se bude z pohledu řidičů jednat o jakousi generálku. Už při jednání o možném připevnění provizorní lávky pro pěší ke kamennému mostu zazněla ze strany současného majitele, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), informace o chystané opravě mostu. Ten by měla v dohledné době převzít pod svá křídla Krajská správa a údržba silnic. A právě tato organizace dala ŘSD jasně najevo, že kamenný most převezme jen v dobrém technickém stavu. Proto chce ŘSD provést opravy na kamenném mostě. Není však jasné, kdy se chce do oprav pustit, jak budou rozsáhlé a jak moc omezí stávající dopravu na mostě. Jeho dočasná uzavírka se však očekávat dá.

Zřejmě nejstarší betonový most přes řeku v Čechách se během několika maximálně desetiletí dostane za hranu životnosti a bude muset být také nahrazen mostem novým. Právě pravidelná údržba mostu zvyšuje jeho životnost. Byl postaven v roce 1912 a slouží tedy už 106 let. Pravidelně se však zejména na jeho spodní straně objevují praskliny, do kterých zatéká a most tak pomalu chátrá. Některé úvahy hovoří o tom, že před koncem funkčnosti stávajícího mostu by měla být dokončena další část obchvatu Nymburka, která bude vyžadovat most v místech, kde je dnes na labském břehu sběrný dvůr. To vše podle stávajících předpokladů a vyhlídek. S ohledem na možnost financování jak dostavby západní části obchvatu města, tak výstavby nového silničního mostu, je to však spekulace s vyhlídkou přibližně na polovinu současného století.

Fakta o mostu:
– Je chráněn jako kulturní památka České republiky (technickou památkou byl vyhlášen roku 1965).
– Byl postaven na místě původního dřevěného mostu v roce 1912 a byl prvním svého druhu v Čechách.
– Most má celkovou délku 118 metrů a šířku mostovky 8,5 metrů, výška středu mostu nad normální hladinou vody je 8,5 metru
– Má tři pole tvořená vetknutými železobetonovými oblouky. Krajní pole mají rozpětí 35 metrů a střední pole 40 metrů – Most má bohatou pozdně secesní výzdobu