„Neřekl bych, že během adventu chodí více lidí. Více lidí přichází až na Vánoce. Během adventu chodí lidé na adventní koncerty,“ řekl Jan Kohout, farář nymburského Husova sboru, do kterého si mohou zájemci zajít třeba na adventní varhanní koncert 16. prosince.

Podobně to vidí i evangelická farářka Kateřina Roskovcová z Nymburka. „Nárůst během adventu jsem nezaznamenala, ale na Boží hod vánoční bývá plno,“ řekla.

Oproti jiným zemím Evropy je v Česku mnoho lidí, kteří pravidelně do kostelů nechodí. Faráři však konstatují, že jim meziročně počty lidí na bohoslužbách neklesají. Zůstávají většinou stejné a někde dokonce lehce stoupají. „Řekl bych, že kolem Prahy počet návštěvníků bohoslužeb mírně stoupá, ale bude to nejspíš tím, že se sem celkově stěhuje více lidí,“ vysvětlil katolický farář Jaroslav Krajl působící v nymburském chrámu sv. Jiljí, který ročně provede asi 30 křtů dospělých i novorozenců dohromady.

Jan Kohout vykoná průměrně dva křty do roka. Kateřina Roskovcová pak poznamenala, že zatímco dříve křtila spíše dospělé, tak poslední dobou křtí častěji i děti. „Je to asi kvůli tomu, že se na Nymbursko stěhuje více rodin s dětmi,“ dodala.

Do kostelů chodí podle farářů všechny generace, ale trvale převažují starší lidé. „Záleží také na místě. V Nymburce nebo v Sadské chodí mladí i staří. Ve Všejanech převažují senioři,“ řekl Krajl, který na Štědrý den káže v Nymburce, Sadské i ve Všejanech. Faráři se shodují, že by si přáli, aby lidé na bohoslužby chodili častěji a bylo jich více.

„Přál bych si to především kvůli lidem samotným a tomuto národu. Myslím, že pokud má naše česká identita obstát v současném světě, nestačí nám společný, byť krásný český jazyk, ale musí být založena na sdílených hlubších hodnotách, které jsou v nás na bohoslužbách vždy obnovovány,“ dodal Kohout. Také kvůli vyšší návštěvnosti bohoslužeb na Vánoce se faráři těší. „Je to pěkné, když jsou kostely přeplněné,“ řekl Krajl.

Česká republika se řadí mezi nejvíc ateistické země Evropy. V roce 2011 se za věřící označilo pouze 20,8% české populace. To ovšem neznamená, že Češi svou spirituální stránku nijak nerozvíjejí. Zatímco popularita tradičních církví za poslední desítky let spíše klesá, tak individuální přístupy k spiritualitě se těší poměrně vysoké oblíbenosti. Češi si víru v boha nahrazují vírou v nadpřirozeno, kterou nacházejí třeba ve věštbách, meditačních technikách nebo v Česku populární víře v „něco“, co nás přesahuje.