„V tuto chvíli jsme urnu ještě nepohřbili, protože nemáme jistotu, zda je tam opravdu tatínek. Co mě však nejvíce mrzí, že se v pohřební službě chovají, jakoby se nic nestalo a vůbec s námi nejednají.“

Tímto povzdechem zakončila neuvěřitelné vyprávění o tříměsíčním trápení Jaroslava Jírovcová z Velenic. Bolest jí způsobila nejen zářijová smrt otce, ale také následné dění spojené s pohřební službou Miluše Přibylové, kde si veškeré náležitosti objednala. Dostala však předraženou fakturu s početní chybou a urnu se zkomoleným jménem a jiným datem úmrtí tatínka.

Zvláštní faktura

Ale pojďme od začátku. Pan Jaroslav Herbrych, zmiňovaný tatínek paní Jírovcové, zemřel 3. září v poděbradském Domově důchodců Luxor v požehnaném věku 96 let. Jeho tělo převážela pohřební služba pana Jeřábka. Kvůli dalším záležitostem kolem pohřbu se rodina Jírovcových obrátila na Pohřební službu Miluše Přibylové, která má pobočku v Městci Králové.

Ta nejprve rodině vystavila předběžnou fakturu na částku 20 tisíc korun, kterou pozůstalí zaplatili.

Po samotném obřadu však čekal na Jírovcovi šok. „Přišla faktura na více než 32 tisíc korun. Jelikož jsem dlouhá léta dělala účetnictví, podívala jsem se na položky a zjistila, že jedna částka je tam početní chybou fakturovaná dvakrát, čímž jsme byli poškozeni o více než tři tisíce korun,“ říká paní Jírovcová.

To pohřební služba uznala a vystavila obratem jinou fakturu na nižší částku. Ovšem i tak tam zůstaly nevysvětlené položky. „Například dohromady bylo podle údajů naježděno s tělem mého otce 140 kilometrů. Přitom zemřel v Poděbradech a rozloučení s průvodem bylo ve Velenicích, které jsou vzdáleny 15 kilometrů. Pak by mě tedy zajímalo, kde všude s mým otcem jezdili,“ diví se paní Jírovcová.

A podivuhodných položek našla na faktuře více. Pohřební ústav však nadále tvrdil, že vše je v pořádku a jakékoliv pochybení odmítal.

Kdo je v urně?

Asi největší rána pak přišla pro rodinu Jírovcových při přebírání urny. „Ostatky jsme měli, dle nám podaných informací, vyzvednout po upozornění do 14 dnů od pohřbu. Po téměř dvouměsíčním čekání, když oznámení nepřicházelo, dostavili jsme se s dotazem na pohřební ústav. Nejprve nám bylo sděleno, že urna se jménem Jaroslav Herbrych se tam nenachází, později byla nalezena jedna se jménem Jaroslav Horbrich a s datem úmrtí 2. 9. 2010,“ říká se slzami v očích paní Jírovcová.

Kontaktovali jsme majitelku pohřební služby Miluši Přibylovou. Telefon vzal její syn s tím, že je spoluvlastníkem firmy a může za ní hovořit. „Chyba nenastala u nás, ale v nymburském krematoriu, odkud urna s chybným jménem přišla. Každý jsme omylný, chyba se stane. Pokud to rodina vyžaduje, jsme ochotni se omluvit za to, že jim byla takto vydána se špatným jménem,“ uvedl spumajitel pohřební služby.

Účetní chybu na první faktuře vidí také jako lidskou chybu, která se stane, byla napravena a zásadní pochybení ze strany pohřebního ústavu neshledává.

To ovšem těžce nesou Jírovcovi. „My jsme si u té firmy objednali služby, které jsme řádně zaplatili nemalou částkou. Těch pochybení je tam celá řada. Já přece nebudu pátrat, kde se stala chyba se štítkem na urně. Vydali nám urnu s jiným jménem a jiným datem úmrtí. Jak si mám být jistá, že je v ní skutečně tatínek? Od té doby nespím. Chci takhle upozornit další lidi na jednání této pohřební služby,“ říká Jaroslava Jírovcová.

Pokoušeli jsme se ve věci špatně polepené urny kontaktovat také provozovatele nymburského krematoria. Ten však byl údajně u lékaře.