Ve školních lavicích učebny angličtiny nymburského gymplu slavnostně oblečení pedagogové, za katedrou blonďatá studentka s připravenou prezentací maturitní práce 
s názvem, který by člověk čekal spíš na filozofické fakultě: „Lexikální a sémantická komparace textů státních hymen vybraných anglicky mluvících zemí s přihlédnutím k hudební složce 
a geograficko – historickým aspektům". Vzduch tetelící se mírným napětím, to je obrázek pondělního rána pár minut před tím, než to vypukne. Třídní kývne 
a studentka začíná svoji obhajobu. Sebejistě, ale se sympatickým vědomím mantinelů, v nichž se při psaní práce pohybovala, vysvětluje maturitní komisi zajímavé rozdíly mezi 15 vybranými státními hymnami anglicky mluvících zemí, dokládá svoji hypotézu, že velké státy mívají spíše bojovné hymny, zatímco u malých lze zaznamenat skladby mírumilovnější, a představuje své evidentně zdařilé pokusy 
o překlad, či přesněji přebásnění textů do češtiny. Není to zrovna snadný úkol, že?

Zrekapitulujme nejprve podobu současných maturit. Společná, státní maturita má dvě části, profilová, školní má obvykle části tři 
a jejich témata a formu určuje ředitel školy.

„Pro maturitní práce 
s obhajobou jako jednu 
z možných forem maturitní zkoušky jsme se rozhodli proto, že umožňuje lépe, přesněji posoudit nejen znalosti, ale i dovednosti studentů. Jednak se musejí poprat s tím, že provedou výzkum, napíší práci a ještě ji musejí prezentovat před komisí. Myslím si, že to je pro studenty velký přínos, protože se tím připravují na bakalářské a diplomové práce na vysoké škole, " říká zástupkyně ředitele nymburského gymnázia Ilona Drahotová.

Ředitel gymnázia Jiří Kuhn se při zastávce v maturitní učebně angličtiny svěřil Nymburskému deníku, že s potěšením zjišťuje, jak se zvyšuje úroveň mluveného projevu studentů při prezentacích maturitních prací. Studenti jsou sebejistější, pregnantněji se vyjadřují, lépe argumentují. Další přidaná hodnota obhajob maturitních prací.

Témata maturitních prací jsou vypisována z různých předmětů a řada z nich je velmi zajímavá, mnohá se zabývají aktuálními problémy. Nezřídka si je přicházejí vyposlechnout jak učitelé jiných oborů, tak studenti nižších ročníků. Pro lepší představu uveďme z letošních témat například hormonální antikoncepci, přirozený porod, možný vývoj zahraniční politiky USA po prezidentských volbách v roce 2016 nebo poruchy spánku či historický přehled účastí našeho reprezentačního družstva basketbalistů na letních olympijských hrách doplněný o rozhovory 
s přímými účastníky.

„Každá práce má svého vedoucího, a dále oponenta. Většinou jsou to učitelé daných předmětů, ale také to mohou být externí spolupracovníci, například bývalí studenti, dnes odborníci ve svém oboru, nebo bývalí pedagogové školy. Je hezké, že se i touto formou udržuje kontinuita mezi současnými a dřívějšími generacemi, spjatými se školou," vysvětluje Ilona Drahotová.

Právě jedním z bývalých výrazných pedagogů školy je vedoucí v úvodu popsané práce, angličtinář a tělocvikář Bohuslav Sýkora, známý svým kritickým postojem ke státním maturitám. „Letos vedu dvě práce ve svých aprobovaných předmětech, tělesné výchově a angličtině. Maturitní práci považuji od prvopočátku za jedinou smysluplnou součást státních maturit, protože skutečně připravuje studenty na budoucí studium na vysokých školách. Externí spolupráce s gymnáziem mě těší, vždyť děda Bohuslav Sýkora nastoupil do gymnázia jako profesor matematiky a fyziky v roce 1915, takže zahajuji za rodinu druhé století spolupráce," říká Bohuslav Sýkora.

Maturitní práce, jak ty 
z předchozích let, tak ty letošní i příští, by si jistě zasloužily zpřístupnění širší veřejnosti. Gymnázium Bohumila Hrabala zatím nemá hotový systém, jak toto zajistit, ale rozhodně o tom uvažuje a podle vedení školy se už možná příští rok dočkáme jejich zveřejnění. Určitě by to stálo za to.