Pokud půjde vše podle plánu, v úterý by měla být známa firma, která se o likvidaci lávky postará. Ve smlouvě bude mít podmínku, že tak bude muset učinit do 30 dnů. Při předpokládaném podpisu smlouvy mezi radnicí a vybranou firmou v posledních červencových dnech by tak mělo být jasné, že školáci už v novém školním roce lávku neuvidí.

Informace o postupu kroků směřujících k demolici lávky potvrdil starosta Pavel Fojtík. „Dne 11.7. stavební úřad vydal Rozhodnutí - Nařízení odstranění stavby, teď běží patnáctidenní odvolací lhůty. Již dříve náš odbor investic, konkrétně 28.června, vypsal veřejnou zakázku - Odstranění lávky pro pěší přes Labe v Nymburce, které byla okamžitě zveřejněna na profilu zadavatele. Obálky na firmu, která zdemoluje lávku, by se měly otvírat koncem července,“ uvedl starosta. Podle našich zpřesněných informací by k otevírání obálek a rozhodnutí, která firma lávku odstraní, mělo dojít v úterý 24. července.

O samotný akt demolice a zřícení lávky do Labe mají pochopitelně zájem všechna hlavní tuzemská média. „Na demolici se ohlásily všechny zásadní české televize, tedy ČT, Nova, Prima, Barrandov, Praha TV. Možná v okurkové sezoně dorazí na demolici i CNN,“ zlehčil situaci na sociální síti Fojtík. Očekává se i rekordní zájem místních. Každý bude chtít na vlastní oči vidět takřka historickou událost.

Dům na rohu Palackého a Komenského ulice.
Historický dům se opraví, problémoví nájemníci dostali výpovědi

Demolice lávky by však neměla být v létě a na začátku podzimu posledním krokem. Radnice vypsala soutěž na návrh nové lávky. Ta by měla pojmout na rozdíl od té stávající i cyklisty. Půjde o technickou stavbu a návrhy očekává radnice přes léto. „Už v září bychom chtěli otevírat obálky s jednotlivými návrhy,“ doplnil starosta.

Pochopitelně pak bude záležet na zajištění financování akce, ovšem podle dřívějších deklarací by nová lávka mohla stát v roce 2020.

Ta stávající byla stavěna od roku 1984 a otevřena byla o rok později. Řada místních zná snímek ze zatěžkávací zkoušky, když na lávce zaparkovala nákladní vozy tehdejší sovětské okupační armády.

O problémech s technickým stavem lávky a také o tom, že se na ni nevejdou cyklisté, se hovoří v Nymburce minimálně posledních 8 let. Události však nabraly spád až v prosinci loňského roku, kdy se zřítila prakticky identická lávka v pražské Tróji. Má stejného autora a projektanta, byla vybudována přibližně ve stejné době.

Radní nechali nymburskou lávku zavřít 13. prosince s tím, že počkají na výsledek vyšetřování pádu pražské lávky a nechají prozkoumat současný stav té nymburské. Odborníci pak lávku důkladně zkoumali z mnoha ohledů a výsledkem byla studie, která hovořila o značném poškození lan, nepředvídatelnosti chování lávky a v zásadě možnosti jejího zřícení každým okamžikem. Radnice vzápětí uzavřela i prostor na parkovišti pod lávkou a začala podnikat kroky k jejímu odstranění a nahrazení novou lávkou.

Několik týdnů je uzavřena také labská vodní cesta pod lávkou, což znamená zákaz proplutí jakéhokoliv plavidla včetně těch rekreačních, což značně omezilo sezónní provoz lodí.

Ilustrační foto.
Záchranáři umějí poradit, jak se lze léčit doma