Na školách v regionu si letos studenti mohou udělat generálku na státní maturity. Příští rok už takovou šanci mít nebudou. Letos je to poprvé, co tisíce studentů ukončí střední školy jednotnou státní maturitou. Čeština je povinná, pak si mohou vybrat mezi matematikou a cizím jazykem. V roce 2011 už můžou být všechny tři předměty povinné.

Deník v úterý navštívil gymnázium a studenty oktávy A a B při testu z matematiky. V tom tichu byste slyšeli špendlík spadnout na zem. „Státní maturity se dlouho připravovaly, nyní se to podařilo spustit. Chybí mi v nich ale návaznost na vysoké školy,“ řekl dozorující učitel s aprobací zeměpis a tělocvik Lukáš Lipták.

Podle Liptáka se studenti dostanou do klidu, protože si mohou maturitu vyzkoušet. Tato generálka se nebude nikde zohledňovat.

V lavici umístěné nad schody sedí dvě studentky nižších ročníků. „My ještě nematurujeme, hlídáme tady, aby nebyl na chodbě moc velký hluk, když si zkouší maturity,“ pronesla jedna ze studentek.

Co na nové maturity říká učitel angličtiny Bohuslav Sýkora? Zajímá nás, jak se vede studentům v anglickém jazyce, co musí všechno zvládnout. „To po mně nechtějte, já kolem státních maturit nefiguruji. Považuji je totiž za velký omyl,“ vysype z rukávu Sýkora a dodá, že vše naznačil řediteli v předstihu a pokud by s tím nesouhlasil, byl připraven z gymnázia odejít.

„Vyšel mi článek v Učitelských novinách, kde svůj názor na státní maturity popisuji. Jako pedagog angličtinář s dlouholetou praxí si myslím, že nikdo nemá právo určovat, jak a jakou pastelkou mám opravovat písemné práce svých žáků. A hlavně. Dialog mezi učitelem a žákem považuji za něco výsostného, neopakovatelného. Jakékoli pokusy o jeho testování a kvantifikování považuji za Cimrmanovu slepou uličku,“ tvrdí například angličtinář.

Podobně se na státní maturity dívá Lucie z Nymburka. „Nechápu, k čemu mi budou kvadratické rovnice, když chci studovat fotografii. Jsem ráda, že před rokem ještě matika nebyla povinná. Přijde mi to vymaštěný,“ jde si rezolutně za svým.

Student oktávy A Vladimír Zdražil odchází ze zkoušky matiky skoro půl hodiny před časovým limitem. „Šel jsem na zkoušku v podstatě bez přípravy. Myslím, že to dopadne v pohodě,“ dodal Zdražil.

Student oktávy Vladimír Zdražil

Mám za sebou češtinu, teď jsem dokončil matiku a čeká mě ještě němčina. Myslím, že státní maturity jsou vcelku dobrý měřítko různých škol. Rozdělení na náročnost se mi líbí, jelikož chci studovat ekonomiku, tak nebudu moc potřebovat češtinu. Zvolím si tedy snažší variantu. Vůbec se třeba neví, jak se budou maturity hodnotit.
Učitel angličtiny Bohuslav Sýkora: Státní maturity jsou velký omyl

Státní maturity považuji za naprostý omyl!
Požádal jsem vedení školy, zda by jim to nevadilo, že se nebudu dění kolem státních maturit účastnit. Pokud s tím nebudou souhlasit, byl jsem rozhodnut odejít z gymnázia. Říkal jsem, že státním maturitám nevěřím, tedy i můj výkon by nebyl adekvátní. Napsal jsem své stanovisko k otázce státních maturit v textu Zdar první celostátní maturiádě! nebo Jsou učitelé úředníci, nebo umělci? Vyšel i v Učitelských novinách.

Některé body Sýkorova textu:
* Testování se stává samo sobě cílem. Byla doba ledová a doba kamenná. Dnes je na školách doba testová. Jako bychom se pomátli na rozumu, stále se s někým a v něčem poměřujeme.
* Jsou učitelé výrobci, úředníci, nebo umělci? Mám pocit, že o to se dnes hraje. Celý svůj pedagogický život vím, že za c) je správně.
* Za zásadní omyl státní maturity považuji, že chce objektivizovat a kvantifikovat i to, co se nikdy prostě nedá. Jako například připravenost studenta na vstup do dospělého života – MATURITU.