O zrušení provozu motoráků mezi Městcem a Křincem se uvažovalo už během loňského roku a původně měly dojezdit už minulý prosinec. Trať byla mezi několika dalšími, které kraj označil za málo využívané a neefektivní. Podle krajského radního Petra Boreckého už Středočeský kraj nechtěl platit peníze za provoz vlaků, kterými jezdí jednotky cestujících a občas jezdí i úplně prázdné. Po jednáních s vedením dotčených obcí byl nakonec ponechán víkendový provoz vlaků a ve všední dny jej nahradily autobusy.

Jenže to vydrželo přesně rok. Nyní už je rozhodnuto o definitivním zrušení provozu osobních vlaků na této trati. Podle Boreckého oproti loňsku už letos po zachování vlaků nikdo nevolal. Náhrada v podobě autobusů se prý ukázala jako dostatečná. Poslední motoráky tak vyjedou na trať v sobotu, tedy těsně před začátkem platnosti nových jízdních řádů, podle nichž se bude jezdit od neděle. V nich už trať Křinec – Městec Králové není zanesena.

Souprava RegioPanter Českých drah. Ilustrační foto
Nové vlaky na Prahu: tak velké, že se budou prodlužovat perony

Královéměstecký okrašlovací spolek chystá rozloučení s provozem místní lokálky. Na sobotu připravil na poslední jízdu z Městce do Křince a zpět smuteční průvod z náměstí na nádraží a poslední jízdu v černém. „Víme, že jsou věci, které zlomit nejdou. Rozlučková akce není protest, ale spíše důstojným zakončením jedné 140 let dlouhé historie. Jak se na smuteční akci sluší, vyrazíme v černém. Vítáme i další smuteční hosty,“ uvedla za spolek Lucie Drobík Kolářová.

Sraz účastníků poslední jízdy je naplánován na 16.30 hodin před městeckou radnicí, odkud se průvod vydá na nádraží. V 17.03 hodin se pak účastníci vydají motorákem přes Činěves, Dymokury a Svídnici do Křince. V restauraci u nádraží bude připraveno stylové občerstvení s černou kávou, rakvičkami a věnečky. Na zpáteční cestu se pak všichni vydají úplně posledním vypraveným vlakem z Křince směrem na Městec v 18.55 hodin. „Smuteční rozloučení proběhne po příjezdu poslední lokálky na městecké nádraží v 19.17,“ píše se v parte, které nechali organizátoři akce vyrobit.

Budoucí podoba Masarykova nádraží.
Masarykovo nádraží čeká velká modernizace. Přestavba proběhne za provozu

Místní se s tratí loučí neradi. Mnozí na ni mají vzpomínky. „Tohle bolí. Můj táta na téhle trati strávil jako strojvedoucí celý svůj profesní život,“ komentuje na sociální síti Magdaléna Vosmíková. A nostalgicky se přidávají i další. „Jezdil jsem z Křince až do Chlumce nad Cidlinou na vojnu a strojvedoucí mi zastavoval na přejezdu v Chlumci, abych to neměl tak daleko. Skvělý zážitek na celý život,“ vzpomíná Miroslav Kalina.