Peníze. Jako u většiny podobných projektů problém číslo jedna.

V tomto případě už druhým rokem nedostatek financí blokuje stavbu očekávaného velkého kruháku na křižovatce v Sadské.

Kruhový objezd by měl vzniknout na křižovatce ulic Poděbradská, Paroubkova a Čsl. armády. Obrovská čtyřsměrná křižovatka dělá problém vzhledem k frekvenci projíždějících aut při přechání. Navíc se rychle gumují namalované přechody.

O vzniku objezdu se mluví již několik let, už loni na jaře byl na papíře. „Záleží na tom, kdy krajský úřad uvolní na stavbu peníze,“ uvedla už tehdy starostka Cecílie Pajkrtová.

Totéž konstatovala po více než roce na pondělním zasedání zastupitelů. „V tuto chvíli už je vydané stavební povolení. Projekt bude stát zhruba 12 milionů korun. Bude vyhlášena soutěž na dodavatele, takže částka se ještě může mírně změnit. Nicméně stále se čeká na uvolnění peněz od krajského úřadu,“ říká starostka.

Podle jejích slov se kruháku Sadšťáci letos zřejmě opět nedočkají.

Zástupci krajského úřadu sháněli informace o situaci s možným financováním během včerejška, bohužel nic konkrétního se jim zjistit nepodařilo. Další informace přislíbili na dnešek.

Na nepřehlednost křižovatky v současné podobě upozorňují i místní. Manželé Zápotočtí tvrdí, že přejít silnici ve směru od pizzerie k nádraží je o nervy a několikrát je málem přejelo auto zahýbající od náměstí. „Řidiči, kteří odbočují od města směrem na Prahu, se podívají jen vlevo, zda nic nejede od Poděbrad a vjedou přímo na přechod. Jde tam kolikrát o život,“ shodují se manželé Zápotočtí.

Ti se obrátili i na městský úřad, za který jim odpověděl vedoucí správy majetku Jiří Jeník. „V této křižovatce má být vybudován kruhový objezd, který změní celou povahu křižovatky. Do této doby se pokusíme najít provizorní řešení,“ uvedl Jeník.

Podle zástupců nymburské radnice, která se na projektu podílí, by budoucí kruhový objezd měl mít čtyři základní větve. Podobně, jako je tomu u současných vyústění křižovatky. Tedy na Prahu, na Milčice, na Poděbrady a na Nymburk. V původním návrhu byly také zvláštní cyklistické pásy po obvodu celého kruháku. Z těch nakonec sešlo. „Nejsme na to v naší republice zvyklí. Z hlediska bezpečnosti se to zdálo jako dost rizikové,“ vysvětlil zástupce nymburské radnice.

Jiné prvky však v návrhu zůstaly. Například přechody pro chodce na všech čtyřech paprscích s osvětlením, bezpečnostními prvky pro nevidomé a snížením nájezdu na zhruba 2 centimetry pro vozíčkáře.