Po řešení nedobré situace, kdy právě tento úsek někteří řidiči používají ke zkrácení průjezdu centrem města, zhruba čtyři roky volají lidé bydlící v této lokalitě.

Připomeňme, o co tady jde. Ulice Malé Valy kopíruje středověké opevnění města, jeden z vodních příkopů. V devadesátých letech zde byla položena zámková dlažba a pro motoristy se původně téměř nesjízdná cesta stala komfortní komunikací. „Ulice je úzká, auta nám jezdí v těsné blízkosti domů a rozhodně ne předepsanou dvacítkou. Je zázrak, že se zde zatím nikomu nic nestalo," neúnavně opakuje Milan Kovář, který se se sousedy snaží donutit město, aby situaci řešilo.

Na první podnět vedení Nymburka zareagovalo v celku rychle osazením dopravního značení „obytná zóna," což ale v důsledku ničemu nepomohlo. „Řidiči značku naprosto ignorují. Nejsou výjimky, že se v úzké uličce auto řítí odhadem padesátkou, možná více. Někteří řidiči si na chodce klidně i zatroubí," ví Kovář.

V roce 2012 město podalo žádost o posouzení záměru změny směru jízdy v jednosměrné ulici na dopravní inspektorát policie. Pokud by se totiž jednosměrka otočila, ti, kteří přímo v místě nebydlí, by neměli důvod tuto komunikaci masivně využívat. Policisté před dvěma lety městu odpověděli, že navrhovanou změnu nedoporučují s odůvodněním na špatné rozhledové poměry v místě připojení na Boleslavskou třídu. „Město tehdy k žádosti nedodalo technickou dokumentaci vypracovanou akreditovaným architektem, pouze plánek s nástinem situace. Po našem telefonickém dotázání nám bylo úředníkem řečeno, že architekt situaci vyhodnotil jako nevhodnou pro navrhovanou změnu. Proto jsme vydali stanovisko, že nedoporučujeme. Nezakazujeme, ale nedoporučujeme," vzpomíná vedoucí dopravního inspektorátu nymburské policie Josef Ulrich.

Před dvěma lety se tedy zdálo, že situace je neřešitelná a žádná změna se dít nebude. Jenže Milan Kovář to nevzdal a v žádostech adresovaných městu vytrval. Městská agenda navíc nebyla schopna oficiálně odpovědět. „Nedostal jsem žádné vyjádření, přestože na všech žádostech je uvedena moje adresa a podával jsem je osobně v podatelně městského úřadu," diví se Kovář. To platilo do minulého týdne. Jako zázrakem se totiž úřední soukolí rozjelo a ve věci se začalo jednat.

„Právě jsem zaúkoloval odpovědného pracovníka městského úřadu, aby nechal vypracovat odbornou dokumentaci k posouzení záměru změny směru v této ulici. Podle mě je to totiž rozumné, jednoduché a zároveň levné řešení problému," uvedl v úterý dopoledne místostarosta Zdeněk Vocásek. Podle jeho slov bude celý proces nějakou dobu trvat, ale zhruba do měsíce by mělo být ve věci jasno.

„Pokud nám město dodá náležitou dokumentaci, není problém, abychom navrhovanou změnu doporučili. Otočení směru jízdy samo o sobě nevyřeší rychle jedoucí vozidla, ale jednoznačně sníží počet aut využívajících tuto komunikaci," tvrdí dopravní policista Josef Ulrich a zároveň dodává, že Malé Valy v tuto chvíli nesplňují všechny technické specifikace obytné zóny. Nejsou zde totiž zpomalovací prahy na vjezdu, ale pouze jeden na výjezdu, což je v podstatě naprosto nelogické.

„Na základě generelu, který jsme si nechali vypracovat, víme, jakým směrem chceme řešit dopravní situaci v Nymburce. U Malých Valů je problém v celé délce ulice. Nejen 
s rychle projíždějícími, ale také parkujícími vozidly. 
V příštím roce bychom se chtěli zaměřit na parkovaní 
v centru města celkově a z náměstí přesunout stojící vozidla pod Elišku, kde máme možnost parkoviště dále rozšiřovat. Rádi bychom také zklidnili Palackého třídu 
a z historického jádra města udělali klidovou zónu. To ale nejde ze dne na den," představuje vizi místostarosta Zdeněk Vocásek.