Dříve zřejmě vyroste nymburské přístaviště. „Intenzivním jednáním a vstřícností ze strany Ředitelství vodních cest by se mělo už v létě soutěžit a na podzim začít se samotnou stavbou nymburského přístaviště a rozptylové plochy pro větší lodě u Rybárny. Už nyní se můžeme těšit na marínu pro pět lodí,“ řekl starosta Pavel Fojtík.

Investice mají být rozloženy mezi obě strany. „ŘVC zafinancuje veřejné přístaviště a Město zase opraví a hlavně rozšíří cyklopěší korzo na 5 metrů,“ doplnil starosta.

Podobně byly oprášeny plány dokonce na dvě přístaviště v Poděbradech. Podle stránek Město Poděbrady ŘVC reaguje na zvyšující se poptávku po rekreaci na vodních tocích a naprosto nevyužitý potenciál. Stavět se tak má začít v druhé polovině příštího roku. „Přístaviště by měla vzniknout hned dvě. Jedno pod zámkem, druhé větší nad vodní elektrárnou. Veškeré práce na vodě zajistí ŘVC, město by se podílelo na stavbě na břehu včetně přípojky vody. Náklady pro město jsou prozatím odhadnuty na necelý jeden milion korun,“ uvádí neoficiální facebookové stránky města.

Zatím však v úsudku, zda skutečně k výstavbě dojde, buďme opatrní. Začátek výstavby byl už několikrát odložen. Například v únoru 2015 sliboval mluvčí ŘVC Jan Bukovský stavbu přístavišť ještě v témže roce. „Ředitelství vodních cest chce ještě letos zahájit stavby v Nymburce, Čelákovicích, v Osečku a Davli, projekční práce už začaly v Mělníku. V každém z těchto měst vznikne přístav pro 10 až 16 malých rekreačních lodí," řekl tehdy Jan Bukovský.

Podle jeho slov tehdejších slov měla být v některých městech navíc veřejná přístaviště pro osobní lodní dopravu, a to nejen pro lodě hotelového typu, ale i pro výletní vyhlídkové lodě. „V roce 2016 se začnou přístaviště stavět také v Poděbradech, Neratovicích, Brandýse nad Labem a v Kolíně," plánoval tehdy mluvčí ŘVC. Jak to dopadlo, dnes víme.

V Poděbradech se o stavbě přístaviště hlasovalo poprvé už v roce 2013. Situaci ze svého pohledu tehdy zastupitelům přiblížil provozovatel výletní lodi Král Jiří Zdeněk Havlas. „Vybudování přístaviště není o tom, jestli sem majitelé lodí přijedou, nebo ne. Oni už tu jsou. Jenže nemají si kde přivázat lodě, nemají si jak dojít nakoupit, nemají si kam dojít na záchod. Celý projekt je pouze o tom zcivilizovat stávající stav a připravit jim v Poděbradech kulturní prostředí," vysvětlil Havlas.

Podle dřívějších plánů by se náklady na výstavbu přístavišť  měly všude pohybovat mezi 15 až 20 miliony korun. Vodní stavby financuje ŘVC, města základní infrastrukturu mimo řeku a následnou péči o objekty. Nová přístaviště by měla ve středočeských městech podpořit a kultivovat vodní turistiku podle vzoru Baťova kanálu na Moravě. Mají také zvýšit návštěvnost měst a podpořit místní podnikatele.

Údaje o přístavištích:- o jejich zbudování se hovoří od roku 2013
- mají vzniknout mj. v Nymburce, Poděbradech a Osečku
- náklady kolem vody má zaplatit Ředitelství vodních cest, radnice mají platit zázemí na souši
- podle posledních informací se má v Nymburce začít stavět ještě letos, v Poděbradech příští rok