Nejen že Postřižinské pivo míří do velké části Evropy, ale pohyb funguje i opačným směrem. Tento týden zástupci několika evropských států dorazili přímo do nymburského pivovaru, aby si provoz prohlédli, a pochopitelně také zlatavý mok s lákavou pěnou ochutnali.

Do pivovaru totiž dorazili studenti hned pěti evropských zemí. Hostitelé z lyské obchodní akademie a jejich vrstevníci s profesory z Turecka, Kypru, Litvy a Slovenska. Výměnný pobyt je součástí projektu Comenius.

Návštěva pivovaru přirozeně nebyla tím hlavním, proč zhruba sedm studentů z každé uvedené země do Čech zamířilo. „Každý den pracují ve škole na projektu, jehož výsledkem by měl být vznik společného časopisu. Tématem je multikulturalismus a studenti tvoří slovník ve všech pěti jazycích. Rozebírají především čtyři hlavní pojmy: kultura, národnost, konflikt 
a tolerance," vysvětlila koordinátorka projektu za lyskou školu Martina Šenkýřová.

Společným jazykem je angličtina a dochází také na představení jednotlivých zemí. Zajímavé je to především ve vztahu mezi tureckými 
a kyperskými studenty. Vzhledem ke konfliktu mezi oběma státy v druhé polovině minulého století by se dal očekávat možný chlad mezi studenty těchto zemí. „Naprosto v pohodě a bez jakýchkoliv předsudků spolu komunikují, což je také dobrou zprávou směrem k podobným projektům," uvedla Šenkýřová.

V pivovaru je prováděla anglicky hovořící průvodkyně a hned zpočátku vytvořila příjemnou atmosféru, když 
u desky věnované Bohumilu Hrabalovi vysvětlila, proč je na úrovni, kam čurají psi.

A jak chutnalo hostům nymburské pivo? „Je dobré, nikdy jsem pivo takhle nepila. Jsme rádi, že nás v Čechách vzali právě do pivovaru. My jsme 
z Popradu, a tam bohužel pivovar zbourali," posteskly si studentky ze Slovenska.

PROJEKT COMENIUS V BODECH

název projektu: Rozdíly nás spojují

účastní se Česko, Slovensko, Kypr, Turecko, Litva

grant Evropské unie z Programu celoživotního učení

koná se šest setkání ve dvou letech

zaměření 1. roku: představení zemí, EU – fakta, čísla, informace, Rok evropského občana

zaměření 2. roku: kulturní rozdíly, minority, co nás rozděluje, co nás spojuje, tolerance mezi národnostmi, EU – myšlenka sjednocení

studenti musí vědět o svých právech a možnostech v EU

možnost rozhodnout se pro život v jiné zemi EU, ale zároveň si zachovat vlastní národní identitu a vážit si jí

Turecko a Kypr v jednom projektu – příklad tolerance a respektu