Nejen že Postřižinské pivo míří do velké části Evropy, ale pohyb funguje i opačným směrem. Tento týden zástupci několika evropských států dorazili přímo do nymburského pivovaru, aby si provoz prohlédli, a pochopitelně také zlatavý mok s lákavou pěnou ochutnali.
Do pivovaru totiž dorazili studenti hned pěti evropských zemí. Hostitelé z lyské obchodní akademie a jejich vrstevníci s profesory z Turecka, Kypru, Litvy a Slovenska. Výměnný pobyt je součástí projektu Comenius.
Návštěva pivovaru přirozeně nebyla tím hlavním, proč zhruba sedm studentů z každé uvedené země do Čech zamířilo. „Každý den pracují ve škole na projektu, jehož výsledkem by měl být vznik společného časopisu. Tématem je multikulturalismus a studenti tvoří slovník ve všech pěti jazycích. Rozebírají především čtyři hlavní pojmy: kultura, národnost, konflikt a tolerance," vysvětlila koordinátorka projektu za lyskou školu Martina Šenkýřová.
Společným jazykem je angličtina a dochází také na představení jednotlivých zemí. Zajímavé je to především ve vztahu mezi tureckými a kyperskými studenty. Vzhledem ke konfliktu mezi oběma státy v druhé polovině minulého století by se dal očekávat možný chlad mezi studenty těchto zemí. „Naprosto v pohodě a bez jakýchkoliv předsudků spolu komunikují, což je také dobrou zprávou směrem k podobným projektům," uvedla Šenkýřová.
V pivovaru je prováděla anglicky hovořící průvodkyně a hned zpočátku vytvořila příjemnou atmosféru, když u desky věnované Bohumilu Hrabalovi vysvětlila, proč je na úrovni, kam čurají psi.
A jak chutnalo hostům nymburské pivo? „Je dobré, nikdy jsem pivo takhle nepila. Jsme rádi, že nás v Čechách vzali právě do pivovaru. My jsme z Popradu, a tam bohužel pivovar zbourali," posteskly si studentky ze Slovenska.
PROJEKT COMENIUS V BODECH
název projektu: Rozdíly nás spojují
účastní se Česko, Slovensko, Kypr, Turecko, Litva
grant Evropské unie z Programu celoživotního učení
koná se šest setkání ve dvou letech
zaměření 1. roku: představení zemí, EU – fakta, čísla, informace, Rok evropského občana
zaměření 2. roku: kulturní rozdíly, minority, co nás rozděluje, co nás spojuje, tolerance mezi národnostmi, EU – myšlenka sjednocení
studenti musí vědět o svých právech a možnostech v EU
možnost rozhodnout se pro život v jiné zemi EU, ale zároveň si zachovat vlastní národní identitu a vážit si jí
Turecko a Kypr v jednom projektu – příklad tolerance a respektu