Veřejná přístaviště pro osobní lodní dopravu, a to nejen pro lodě hotelového typu, ale i pro výletní vyhlídkové lodě.

To je plán Ředitelství vodních cest (ŘVC), který má dostat konkrétní obrysy hlavně v letošním a příštím roce. Zásadně se týká právě Nymburska, kde by během dvou let mělo vyrůst dokonce několik přístavišť. Dvě v Poděbradech, jedno v Nymburce a jedno také v Osečku.

Konkrétnější plány nastínil mluvčí ŘVC Jan Bukovský. „Ředitelství vodních cest chce ještě letos zahájit stavby v Nymburce, Čelákovicích, 
v Osečku a v Davli, projekční práce už začaly v Mělníku. 
V každém z těchto měst vznikne přístav pro 10 až 16 malých rekreačních lodí," řekl Bukovský.

Podle jeho slov budou v některých městech navíc veřejná přístaviště pro osobní lodní dopravu, a to nejen pro lodě hotelového typu, ale i pro výletní vyhlídkové lodě. „V roce 2016 se začnou přístaviště stavět také v Poděbradech, Neratovicích, Brandýse nad Labem a v Kolíně," doplnil mluvčí ŘVC.

Nymburk: peníze jsou připraveny

Vedení nymburské radnice 
s vybudováním přístaviště počítá a podporuje jej i bývalý starosta města a současný hejtman Miloš Petera. „Město Nymburk se zavázalo, že bude realizovat pozemní úpravy související se stavbou, tedy rekonstrukci přístupové komunikace, úpravu rozptylové plochy a jejího vybavení mobiliářem, a doplnění informačního značení. Jedná se 
o investici ve výši zhruba 650 tisíc," uvedl loni Miloš Petera.

Radní Zdeněk Vocásek nyní potvrdil připravenost a začátek stavby na druhou polovinu letošního roku. „Projekt je schválen a s penězi na něj je počítáno v letošním rozpočtu města," uvedl Vocásek.

Právě Nymburk je jedním 
z míst, kde by měl vyrůst větší typ přístaviště. Tedy pro osobního lodě i rekreační plavidla. Mluvčí ŘVC upřesnil předpokládaný začátek výstavby v Nymburce na třetí čtvrtletí letošního roku.

„Na každém přístavišti bude možnost napojení lodí na elektrickou energii, například při stání přes noc, zbavit se komunálního odpadu, někde i doplnění vody. Všechna přístaviště budou veřejná, takže pro všechny návštěvníky, a stání bude povoleno maximálně 48 hodin. Doplnění paliva řešíme souběžně, ale 
v této etapě zatím k dispozici nebude," řekl Bukovský.

Poděbrady: komplikovaná povolení

Také v sousedních Poděbradech diskutovalo a hlasovalo o stavbě přístaviště už minulé zastupitelstvo.

V září 2013 schválilo první fázi stavby, která by měla zahrnovat pouze stavby na řece pod poděbradským zámkem. Ke druhé fázi, která čítá stavbu zázemí včetně například odpadkových košů, osvětlení a dalších věcí, chtěli nechat vypracovat studii a k problému se vrátit. Zatím se tak na oficiálních veřejných zasedáních nestalo.

Situaci ze svého pohledu tehdy zastupitelům přiblížil provozovatel výletní lodi Král Jiří Zdeněk Havlas. „Vybudování přístaviště není o tom, jestli sem majitelé lodí přijedou nebo ne. Oni už tu jsou. Jenže nemají si kde přivázat lodě, nemají si jak dojít nakoupit, nemají si jak dojít na záchod. Celý projekt je jen 
o tom zcivilizovat stávající stav a připravit jim v Poděbradech kulturní prostředí," vysvětlil Havlas.

Podle mluvčího ŘVS je situace v Poděbradech komplikovanější, nicméně příští rok by se právě pod zámkem mělo začít stavět. „V Poděbradech se dlouho hledalo vhodné místo, přístaviště tam mají vzniknout ve městě a na soutoku Labe s Cidlinou. Také povolovací proces je složitější, takže se začne stavět nejdříve v roce 2016. Budovat se bude veřejné přístaviště zejména ve městě, na soutoku s Cidlinou až později," dodal mluvčí.

Podle místostarosty Ivana Uhlíře je nyní město v pasivní pozici a jednají především Povodí Labe s Ředitelstvím vodních cest. „V tuto chvíli se odvolávám na usnesení zastupitelstva, které první fázi schválilo. Osobně stavbu přístaviště podporuji, přinese to zvýšení turistického ruchu, což je v souladu s našimi zájmy," uvedl Uhlíř.

NÁKLADY NA JEDNO PŘÍSTAVIŠTĚ: 15 AŽ 20 MILIONŮ KORUN

Náklady na výstavbu přístavišť se budou všude pohybovat mezi 15 až 20 miliony korun. Vodní stavby financuje ŘVC, města základní infrastrukturu mimo řeku a následnou péči o objekty. Nová přístaviště by měla ve středočeských městech podpořit a kultivovat vodní turistiku podle vzoru Baťova kanálu na Moravě. Mají také zvýšit návštěvnost měst a podpořit místní podnikatele.