Zástupci radnice, Státní plavební správy, Ředitelství vodních cest a Ministerstva dopravy si od otevření nových přístavišť slibují zvýšení lodní dopravy na řece, a to nejen pro rekreační účely. Původní plány počítaly s tím, že přístaviště budou sloužit už během letošních letních prázdnin. Nakonec se kvůli technickým problémům s dodělávkami posunula slavnostní otevření až na půlku srpna. V Poděbradech jsou tak zprovozněna dvě přístaviště. Každé na opačném říčním břehu.

close Otevření přístavišť na Labi v Poděbradech v pátek 18. srpna 2023. info Zdroj: Deník/Michal Bílek zoom_in Otevření přístavišť na Labi v Poděbradech v pátek 18. srpna 2023.

Přístaviště pro osobní lodní dopravu, tedy například pro výletní lodě typu Král Jiří, je situováno na pravém břehu řeky Labe poblíž silničního mostu přes Labe. Zájemci jej najdou na břehu přímo před pivovarskou restaurací. Je tvořeno plovoucím ocelovým přístavním můstkem o rozměrech 9 x 4 metry.

Molo zajišťuje nástup a výstup z plavidel ve dvou výškových úrovních. Nižší je ve výšce 0,9 metru nad úrovní hladiny, vyšší pak ve výšce 1,5 metru nad hladinou. Výstup z můstku bude zajištěn lávkou světlé šíře 1,5 metru a délce 10,5 metru uložené na betonovou břehovou patku. Plovoucí můstek je vybaven elektrickým rozvaděčem společně se čtečkou uživatelských karet a dvojicí zásuvek (230 a 400 V), připojením na vodu, kamerovým systémem, informačním značením a záchrannými prvky.

Kotviště pro malé rekreační lodě

Na levém břehu vzniklo kotviště pro malé rekreační lodě. Stojí prakticky naproti zámku. Je tvořeno plovoucím páteřním molem o délce 72,8 metru a šířce 2,5 metru a je kotveno na 4 ocelové pilíře. Páteřní molo se skládá ze sedmi jednotlivých pontonů, které jsou tvořeny vždy dvěma betonovými plováky s výplní z polystyrenu.

K vyvazování plavidel poslouží rohatinky a pacholata na mole. Plovoucí molo je s břehem spojeno dvěma přístupovými lávkami s oboustranným zábradlím uloženými na železobetonových břehových blocích. Přístaviště je také připojeno na rozvod elektrické energie a pitné vody prostřednictvím nově vybudovaných přípojek. Na plovoucím molu jsou umístěny i odběrné sloupky pro možnost připojení plavidel na rozvod vody a elektrické energie.

Vydrží i velkou vodu

Konstrukčně jsou nová přístavní mola pro oba typy lodí vyprojektována tak, aby vydržela i případnou velkou vodu. „Jejich konstrukce umožní trvalé ponechání lodí na místě i přes zimu a bezpečně odolá i největším povodním na Labi,“ konstatoval Jan Bukovský, mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC). Zároveň jsou bezbariérová, takže v centru města mohou z lodí vystupovat bez omezení i lidé pohybově znevýhodnění.

V sezóně mohou lodě kotvit v přístavištích 48 hodin zdarma a pomocí přístavní karty bude možné z odběrných sloupků čerpat elektřinu a vodu. „Tedy nebudou muset u kabinových lodí běžet všechny přístroje přes noc, jak tomu bylo doposud, ale naopak mohou být všechny vypnuté. Chceme mimo jiné, aby lodě kotvily ekologicky,“ doplnil Lubomír Fojtů, ředitel ŘVC.