Poslední srpnový týden je u konce, zbývá už jen užít si letos zřejmě poslední tropický víkend a hurá do školy. To se ovšem týká pouze dětí, které po neuvěřitelně teplých prázdninách zasednou v úterý poprvé v novém školním roce do svých lavic. Učitelům už sladké volno skončilo a v těchto dnech finišují s přípravami tříd. S největší pečlivostí pracují na přípravě nového školního roku učitelky a učitelé, kteří převezmou 1. září nastupující prvňáčky.

Své o tom ví i učitelka prvního stupně Základní školy Tyršova v Nymburce Ivana Řeháková, která se po čtyřech letech vrací opět k prvňáčkům.

„Přestože učím na prvním stupni už hodně dlouho, vždycky docela intenzivně prožívám nové prvňáčky. Za čtyři roky se učitel hodně se svými žáčky sžije, dá jim ze sebe velký kus. No, a oni povyrostou, pokračují dál s jinými učiteli a přede mnou sedí úplně nové děti. V souvislosti s nimi hodně vzpomínám na svoji první třídu prvňáčků před dvaceti lety, tehdy tvořily skoro celou třídu děti z mateřské školy Adélka. Pamatuji si skoro všechny ty svoje první prvňáčky jménem, o některých vím, co dnes dělají," vzpomíná s dojetím Ivana Řeháková.

Podle zkušené pedagožky se za těch dvacet let děti přicházející do prvních tříd dost změnily. Je to pochopitelné, žijí v docela jiném světě, počítače, internet a mobilní telefony znají už od kolíbky, jejich svět je svět médií, svět do velké míry virtuální. Hrají si jinak než jejich předchůdci se o jiné věci, než se zajímali jejich vrstevníci před lety. To neznamená, že je to špatně, ale… „Když porovnám písemné práce, které jsem dětem zadávala dříve, s pracemi, které zadávám dnes, přiznávám, že postupně musím slevovat ze svých nároků. Dnešní děti se jakoby bojí něco samy vytvořit, uplatnit fantazii, neumějí si dávat tolik věci do souvislostí, protože všechno mají dané. Výpočetní technika je určitě skvělá věc a vyučování výrazně obohacuje, ale i tady platí staré dobré rčení „všeho s mírou". Myslím, že počítače, interaktivní tabule a další moderní zařízení nemůžou úplně nahradit osobní přístup učitele k žákům, nemůžou bezezbytku nahradit obyčejnou lidskou komunikaci. Děti o ni totiž stojí," říká Ivana Řeháková.

Do základních škol v šesti městech regionu nastoupí dohromady přes 660 prvňáčků. Podle ředitelky sadské základní školy Blanky Žánové se jejich počet stále zvyšuje. „Máme letos osmdesát tři prvňáčků a pouze tři třídy, protože taková je kapacita školy. Pro srovnání: vloni jsme jich měli sedmdesát šest. Mám jistotu, že příští rok jich bude ještě více, protože bylo hodně odkladů," říká ředitelka s tím, že problém s kapacitou školy už řeší město. „Jednáme o tom, že by zastupitelé schválili změnu územního plánu, aby se mohla situace řešit a navýšil se počet tříd. V tomto stádiu je škola narvaná až po strop," ví Blanka Žánová, která má jasno, že 28 dětí v první třídě zdaleka není ideální stav.

Prvňáčci v ZŠ šesti měst regionu

Nymburk:
ZŠ Komenského 3 tř., 86 d.
ZŠ Tyršova 3 tř., 57 d.
ZŠ Letců R.A.F. 3 tř., 65 d.
Poděbrady:
ZŠ Václava Havla 4 tř., 96 d.
ZŠ T.G. Masaryka 4 tř., 91 d.
ZŠ Jedna radost 1 tř., 12 d.
Lysá nad Labem:
ZŠ B. Hrozného 3 tř., 56 d.
ZŠ Komenského 3 tř., 71 d.
ZŠ Litol 1 tř., 22 d.
ZŠ Městec Králové 2 tř., 39 d.
ZŠ Rožďalovice 1 tř., 20 d.
ZŠ Sadská 3 tř., 83 d.