Právě dnes začala zásadní rekonstrukce silničního mostu přes Labe v Poděbradech. Ten má být zvýšen, aby pod ním mohly projíždět velké lodě nebo lodě s objemnými kontejnery.

Neznamená to ovšem, že by se zvyšovala jeho faktická výška, vozovka na mostě by měla zůstat přibližně ve stejné rovině jako dosud.

Některé práce už na mostě dokonce proběhly. Po obdržení stavebního povolení začali pracovníci firmy Stavby silnic a železnic na začátku letošního roku s překládkou inženýrských sítí.

„Sítí tu bylo přímo v mostě poměrně hodně, přemístili jsme je takzvanými podvrty, což je speciální technika. Jsou vedeny pod řekou směrem do centra,“ uvedl Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVCČR).

Celá úprava má proběhnout tak, že most bude rozebrán na díly, ty odvezeny především vodní cestou pryč a nové komponenty zase doputují do Poděbrad po vodě.

„Kromě pětiměsíčního uzavření mostu, a to od ledna 2008, nebude provoz nijak omezen,“ řekl Deníku místostarosta Tomáš Kalenda.

A co bude součástí dnešního slavnostního zahájení? „Zástupci zhotovitele, tedy firmy Stavby silnic a železnic nám podrobně vysvětlí, jakým způsobem bude stavba probíhat,“ řekl Jan Bukovský.

Zvýšení mostu, které má být hotové do konce roku 2008, umožní zprůjezdnění labské vodní cesty do Pardubic. „Jde o to zvýšit podjezdní výšku na 7 metrů, tedy o tři metry. Pak bude most splňovat normy pro plavbu nadměrných nákladů nebo třeba moderních lodí,“ vysvětlil Bukovský.

Finančně se na rekonstrukci silničního mostu bude výrazně podílet Evropská unie. Odhad celkových nákladů je nyní 130 milionů korun.