Snad už nebudeme muset spát v předsíni, kde nejsou okna a hluk od tratě sem tolik neproniká. Snad už nebudeme muset tolik zesilovat televizi. Třeba už pro nás bude zase normální v létě větrat otevřenými okny. Takové jsou naděje Poděbraďáků, například Kaprálkových, kteří bydlí poblíž železničních přejezdů u skláren a u Bažantice. Od 30. září do 10. října totiž bude Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) odhlučňovat tento úsek trati. „Po celou dobu budou uzavřeny oba přejezdy,“ informoval vedoucí poděbradského odboru dopravy František Kupec.

Alespoň pět let trvající problém snad letos skončí happy endem. První fáze odhlučnění trati se bude týkat kolejí. Pokud by následné měření hladiny hluku ukázalo, že je opatření stále nedostatečné, dostali by postižení obyvatelé speciální nová okna. Celkové náklady na protihluková opatření se podle posledních informací vyšplhaly na 20 milionů korun.

Jedná se v každé koleji o čtyřdenní nepřetržité výluky na výměnu kolejnic a směrové a výškové vyrovnání a tři osmihodinové výluky na osazení kolejnicových absorbérů hluku. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally se bude hluk měřit po etapách realizace. „Měření proběhne před zahájením prací, po výměně kolejnic, i po osazení tlumičů,“ řekl v květnu Halla.

Opakovaná měření hladiny hluku hygieniky prokázala zvýšenou hladinu už před několika lety. SŽDC dokonce hrozila pokuta za nedodržení termínu odhlučnění kolejí. Manželé Kaprálkovi, kteří bydlí přímo u železničního přejezdu u skláren, se kvůli nadměrnému hluku z projíždějících vlaků museli vzdát standardního domácího pohodlí, jako je spánek v posteli v ložnici.

Petra Knyplová, která bydlí na druhé straně trati, ziniciovala petici. Nakonec si okna nechala vyměnit sama. „Už jsem to nemohla vydržet, náprava se táhne strašně dlouho. Dráhy by mi měly zpětně okna proplatit,“ řekla před časem.

Jenže výměnou oken u ní pominul problém s hlukem, což znamená, že tak ztratila nárok na peníze od SŽDC. „K oknům je třeba poznamenat, že součástí stavby je, při současném překročení hygienických limitů na základě měření po realizaci prací v koleji ve venkovním i vnitřním prostoru objektů, výměna oken za okna s vyšší zvukovou neprůzvučností. Pokud si někdo vymění okna sám a dosáhne toho, že ve vnitřním prostoru budou hygienické limity zachovány, bohužel již nemá nárok na výměnu a úhradu oken v rámci stavby,“ sdělil Halla.