Máme vás na očích, ať z Prahy vyjedete po dálnici kterýmkoli směrem, varují piráty silnic středočeští dopraváci. Dálniční oddělení policie totiž dostala výkonné pomocníky umožňující zaznamenat řadu prohřešků. A také viníka dohonit a pohnat k odpovědnosti za jeho počínání. Policisté to nyní dokážou, i když někdo uhání po dálnici dvoustovkou. Mají totiž novou techniku – pět speciálně upravených výkonných vozů Volkswagen Passat, které byly v lednu přiděleny na jednotlivá dálniční oddělení. „Je to vynikající auto.
Přesně tohle nám chybělo, pochvaluje si řidič z oddělení dálniční policie v Rudné na Praze-západ – jeden z těch, kteří jsou speciálně vyškoleni ke stíhání pirátů za volantem.
Při prvních 58 výjezdech se s pomocí superrychlých passatů podařilo zadokumentovat 175 přestupků. „Osmdesát z nich spočívalo v překročení nejvyšší povolené rychlosti – přičemž na dálničním oddělení Nová Ves byly zaznamenány i rychlosti 205, 211 a 215 km/h,“ konstatoval Pavel Jenšovský z vedení středočeské policie.
Technika, která je v těchto vozech zabudována, ale neslouží pouze k měření rychlosti. Přední a zadní kamery umožňují například přistihnout řidiče při nedovoleném způsobu telefonování, sleduje se také třeba neoprávněná jízda v levém pruhu. Odhalený viník pak už jen s překvapením sleduje, jak ho dosud nenápadné civilně vyhlížející auto předjíždí s rozblikanými modrými výstražnými světly a za zadním oknem se objevuje nápis Policie, doplněný stručnou výzvou, co má řidič udělat. Tedy například: Snižte rychlost, Sjeďte z dálnice, Odstavte vozidlo, Vypněte motor. Prozatím jen v češtině – programátoři už ale pracují na tom, aby tyto pokyny mohly srozumitelně oslovit i cizince.
Co naopak policisté nechystají, jsou jakékoli pokusy o kamuflování těchto vozů v běžném provozu. Nepočítá se tedy s takovými opatřeními, jako jsou například výměny poznávacích značek. „U dopravní policie ani nic takového není možné,“ odmítá hry na konspiraci středočeský policejní ředitel Václav Kučera. Za tajemství se nepovažují ani barvy těchto aut.
„Jedno je čistě černé, to naše je také velmi tmavé; zbývající vozy mají pastelové barvy,“ řekl Deníku jeden z příslušníků „středočeské Kobry 11“, který působí na plzeňské dálnici D5.