Stavba cyklověže pokračuje podle plánu a neprovázejí ji žádné komplikace. Potvrdila to mluvčí lyské radnice Jana Křížová.

Věž stojí v těsné blízkosti nádražní budovy na městském pozemku, který radnice koupila od Českých drah.

„Chod cyklověže bude zajištěn elektronicky a pomocí hydrauliky. Bude nepřetržitý, čtyřiadvacet hodin denně,“ vysvětluje Jana Křížová.

Parkovací dům nepotřebuje žádnou obsluhu. Majitel vloží své jízdní kolo do stojanu, který jej automaticky uloží a zamkne v cyklověži. Celý proces trvá přibližně dvacet sekund. Cyklista zaplatí za službu pětikorunu.

„Tím, že je zařízení bezobslužné, nemá k uloženému kolu ani jeho vybavení nikdo přístup. To znamená, že si cyklisté mohou na kole nechat veškerou výbavu včetně zavazadel a nemusí mít obavy uschovat si v parkovacím domě i dražší kola,“ vysvětluje tajemník městského úřadu Miloš Dvořák.

Lyská cyklověž je šesté zařízení tohoto typu v Česku.

Náklady dosáhnou jedenácti a půl milionu korun, pětadevadesát procent z nich přitom

pokryjí dotace ze Středočeského kraje a evropských fondů.

Automatické zařízení bude samozřejmě potřebovat pravidelnou kontrolu a údržbu.

„Vše se bude provádět při provozu, protože parkovací dům bude otevřen nepřetržitě. Město si na zajištění provozu a údržby najme odbornou firmu,“ doplňuje Jana Křížová. To by mělo stát kolem sto padesáti tisíc korun ročně, včetně nákladů na energii, které budou činit přibližně čtyřiadvacet tisíc korun za rok.

Parkovací dům stojí asi dvacet metrů od nástupiště Českých drah, v těsné blízkosti autobusových zastávek. Zabírá přes padesát metrů čtverečních, na výšku měří téměř jedenáct a půl metru. Základová konstrukce ve tvaru nepravidelného dvanáctiúhelníku má průměr přes osm metrů. Nosný rám ve tvaru pravidelného dvanáctistěnu pojme třináct úložných úrovní a celkově uschová až 118 jízdních kol, jejichž hmotnost ale nesmí přesáhnout padesát kilogramů.

Cyklověž představuje naprosto bezpečný způsob, jak uschovat jízdní kolo. Obyvatelé Lysé nad Labem a okolních obcí zatím nechávají svá kola ve stojanech v blízkosti nádrží, jejich kapacita však absolutně nestačí. A tak jim nezbývá, než své bicykly zamykat ke kdejakému zábradlí nebo dopravní značce, mnohdy bez ohledu na jednoznačné zákazové cedule. Dokonce i k zábradlí přímo na perónu. Žádné z těchto řešení není bezpečné a krádeže jízdních kol i přes instalaci kamerového systému neustaly. Nový parkovací dům výrazně přispěje k řešení této situace.