Informaci oznámil starosta Pavel Fojtík. „Chceme dát místním více možností, jak se dostat přes řeku, a tím jim cestu na druhou stranu usnadnit. Přívoz by měl zlepšit komfort při cestě do školy, do práce i za kulturou,“ řekl starosta.

Nástupní místa by měla být u zbytků pilířů stržené lávky. V příštích dnech se začnou budovat bezpečná mola. Loď bude fungovat na klasické zamávání. Její provoz bude ve všední dny od 7 do 19 hodin, v sobotu od 8 do 19 hodin, v neděli od 10 do 19 hodin. „Jedna jízda by měla trvat 5 až 8 minut,“ odhaduje starosta. Loď pojme přibližně 50 cestujících, na svoji palubu vezme i kola a kočárky.

Ačkoliv se na zálabské straně počítá údajně se třemi schůdky, měla by být dostupná i pro vozíčkáře a další méně pohyblivé lidi. „V případě potřeby pomůže posádka lodi, která má být dvoučlenná,“ doplnil Petr Černohous, mluvčí radnice.

Radnice zatím uzavřela smlouvu s provozovatelem lodi do příštího dubna. Přívoz tedy bude fungovat po celou zimu. Provoz vyjde měsíčně přibližně na 200 tisíc korun a bude jej v plné výši hradit ze svého rozpočtu město.

Přívoz tak doplní již zavedené linkové autobusy, které kvůli chybějící lávce jezdí v tomto úseku také zdarma. Proč tedy nebyl doplňkový přívoz zaveden okamžitě po uzavření lávky? „Tato varianta byla zvažována už v lednu letošního roku, ale z důvodu obav o stav lávky bylo od tohoto záměru upuštěno. Za současné situace už spuštění provozu nic nebrání,“ vysvětlil Fojtík.

Poprvé by měl přívoz začít fungovat v rámci nymburského posvícení v sobotu 1. září odpoledne. „Loď má dopoledne ještě nasmlouvané vyhlídkové jízdy, od odpoledních hodin by však už měla začít fungovat jako přívoz,“ konstatoval starosta.

Komplikace jsou stále kolem postavení konstrukce provizorní lávky přilepené na kamenný most. Se stavbou dočasné konstrukce a spuštěním provozu se počítalo na jaře příštího roku. „Bohužel nám stále chybí souhlas majitele mostu, tedy Ředitelství silnic a dálnic. To nám brání v podniknutí dalších kroků k výstavbě dočasné lávky. V tuto chvíli je tak stále otázkou, zda dočasná lávka vůbec vznikne. V září už budeme znát vítěze návrhu na novou lávku a na jaře by měl být hotový její projekt. Budeme tak zvažovat termíny, a zda se postavení dočasné lávky za těchto okolností vyplatí. Trvalá lávka může vyrůst poměrně brzy,“ myslí si starosta.

Připomeňme, že od jarních měsíců běžela soutěž na novou podobu trvalé lávky, která má být postavena na stejném místě, kde stála ta dosavadní. Před několika týdny otevřela speciální komise složená ze stavitelů, architektů a zástupců vedení radnice celkem 14 obálek s návrhy, z nichž vybrala finálovou šestici týmů, které tvoří své podrobnější návrhy. Termínem pro odevzdání je 11. září. O tři dny později, tedy 14. září, budou opět otevřeny obálky a vybrán definitivní vítěz. S ním pak město uzavře smlouvu na vypracování podrobného projektu, který by měl být hotov příští rok na jaře.

Podle náročnosti lávky by se pak její výstavba měla uskutečnit v příštích letech a otevřena by měla být v roce 2020 nebo 2021. V podmínkách stávající soutěže je i přibližná cena 40 milionů korun. „Pokud se však objeví mimořádný návrh, který bude o něco dražší, samozřejmě se jím budeme zabývat také,“ řekl starosta.

Fakta kolem přívozu:
- začne fungovat v sobotu 1. září odpoledne v rámci posvícení
- převoz bude zajišťovat výletní loď Blanice, která pojme cca 50 lidí
- na palubu bude brát i bicykly a kočárky, palubní posádka pomůže i handicapovaným
- přivolat ji bude možné klasickým zamáváním
- bude fungovat zcela zdarma, provoz hradí radnice
- nástupní mola budou vybudována u pilířů zbourané lávky
- přívoz je zatím nasmlouván do dubna příštího roku