Jasné však není, jak budou pokračovat práce na druhé etapě, v první řadě tedy výkupy pozemků pod trasou druhé etapy obchvatu města.
Cena pozemků totiž od ledna výrazně klesla. Na území Nymburka o více než polovinu. „Vlastníci byli ochotni prodat pozemky za ceny platné v roce 2006,“ uvádí zpráva investora stavby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Jak je uvedeno ve zprávě ŘSD, výkupy pozemků se týkají dvaasedmdesáti listů vlastnictví. Z tohoho počtu jich do konce roku 2006 bylo vykoupeno 37 za cenu téměř 16 milionů korun.
Výkupy zbylých pozemků podle dostupných informací brzdí novela vyhlášky o oceňování majetku. „Ta platí od letošního ledna a podle ní by se pozemky musely vykupovat za cenu podstatně nižší než vloni,“ řekl místostarosta Miloš Petera. Další výkupy tak stojí na mrtvém bodě.
V roce 2006 se totiž pozemky v katastrálním území Nymburka vykupovaly za cenu 300 korun za metr čtvereční, letos by však vlastníci pozemků dostali za stejný pozemek jen něco málo přes 131 korun.
Opačný problém s cenou pozemků je pak ve Velkém Zboží, jehož územím má druhá etapa obchvatu také vést. Tam cena za jeden metr čtvereční stoupla z 300 na 587 korun za metr čtvereční, což představuje navýšení nákladů na jejich výkup o více než 10 milionů korun.
Podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní ifrastruktury Jiřího Nováka náklady na druhou etapu stavby přesahují jednu miliardu korun a práce by měly probíhat v letech 2009 až 2011.
Otázkou tak zůstává, zda zdržení kvůli vyřešení výkupu pozemků, nepřinese další posunutí termínu dokončení celého obchvatu. „ŘSD se s vlastníky pozemků bude snažit domluvit, nevím, jestli jim nemůže nabídnout více, než kolik uvádí vyhláška,“ řekl Petera.
Nadějí na pokračování výkupů pozemků je podle Petery nová vyhláška, která by problémy s cenami i výkupem pozemků mohla změnit.