Od Prahy na východ by se měl napojit do stávajících úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk. Předpokládaná cena akce je přes 240 milionů korun. Ve výsledku by se měla projevit i v regionální dopravě, na tase Praha – Kolín by ve špičce měly vlaky jezdit každých deset minut, na ně mohou navázat vlaky směr Čáslav a Kutná Hora. Mezi Prahou a Nymburkem by měly spoje jezdit co čtvrthodinu.

A kudy by vlastně měla supermoderní trať vést? Ještě nedávno se mluvilo o trase, která by vedla vlastně kolem silnice I/12, teď převážila severnější varianta. „Trať je potřeba, ale musí se zvážit všechny možné negativní dopady na obyvatele jejího okolí,“ řekl starosta Českého Brodu Jakub Nekolný. A tady je právě zádrhel. Ne každý je nadšený z toho, že by mu měly za domem neustále svištět vlaky.

„Spolu s ostatními obcemi dotčenými stavbou jsme k vedení trati přes naše území zaslali nesouhlasné stanovisko,“ informovala starostka Poříčan Hana Teršová s tím, že ale vzhledem k tomu, že se jedná o veřejně prospěšnou stavbu nadnárodního významu, je tlak na výstavbu velký. „Budeme tlačit na to, aby v rámci přípravy projektu byla navržena taková opatření, která ovlivní území Poříčan a jejich obyvatele co nejméně, a také budeme jednat o možných kompenzacích,“ uvedla. Poblíž obce by se kvůli rychlodráze měl i bourat jeden dům v lese.

Uprostřed tohoto kruhového objezdu by měla stát lokomotiva.
Lokomotiva bude stát ve středu kruháku na Všechlapy

Další obcí, která se proti budování trati na svém katastru staví, jsou Kounice. „Řekli jsme to už na jednání v roce 2009,“ předeslala starostka Miroslava Sochorová. „A až letos jsme se dozvěděli, že se to nad Kounicemi má rozdělovat a být tam čtyři koleje,“ poznamenala.

Kounickým na záměru vysokorychlostní trati vadí celá řada věcí. „Zabere se orná půda, leckde jsou v ní zavlažovací systémy, jde samozřejmě také o zvýšenou hladinu hluku, o bezpečnost našich obyvatel, ale i třeba o jejich nemovitosti. Před časem se u nás hodně prodávaly parcely, lidé si postavili domy, leckdo bude ještě dlouhé roky splácet hypotéku a rychlodráha za okny logicky cenu nemovitosti znehodnotí,“ nastínila kounická starostka.

Připomněla, že kvůli plánované výstavbě svolala jednání se zástupci okolních obcí a sešlo se jich kolem patnácti. Mezi další obce, jichž by se měl záměr dotknout, patří Vykáň, Černíky, Milčice, Třebestovice, Vyšehořovice, Mochov nebo třeba Bříství. „Ti by tam, chudáci, byli jak v Bermudském trojúhelníku – z jedné strany silnice, z druhé dálnice a z třetí rychlodráha,“ dodala Miroslava Sochorová.

Harmonogram v této chvíli počítá se zahájením výstavby úseku Běchovice – Poříčany v roce 2025.

Vizualizace nového bazénu.
Nymburk zadá vypracování dokumentace ke stavbě bazénu