„Vzít si dovolenou byl podle mého šéfa problém, jít s dětmi k lékaři vůbec neexistovalo,“ popisuje Magda, jak to fungovalo v práci po příchodu nového nadřízeného. Navíc jí neustále vytýkal smyšlená pochybení, různě na ni tlačil a znepříjemňoval jí život.

Situace se nakonec vyhrotila natolik, že se Magda psychicky i fyzicky zhroutila a zůstala na neschopence. To se ale nelíbilo šéfovi. „Vedoucí mi už dokonce naplánoval směny a pohrozil mi, že když nenastoupím, tak mě vyhodí,“ líčí Magda. Byla z toho zoufalá a nevěděla, co má dělat, co si počít.

Nakonec jí kamarádka poradila, že se může zkusit obrátit na nymburskou občanskou poradnu. Magda se tedy objednala a vylíčila pracovnici svoje obavy a potíže. Společně situaci probraly a poradkyně jí vysvětlila, na co má v takové situaci právo. Především ji ale ubezpečila, že během nemocenské rozhodně nemusí nastoupit do práce a ani ji nemusí na nátlak zaměstnavatele ukončovat. „Tušila jsem, že mě během nemocenské nemohou vyhodit, ale nevěděla jsem, že já v této době výpověď dát můžu,“ uvádí Magda.

Chvíli uvažovala o odchodu z práce, ale po schůzce v občanské poradně se rozhodla sejít se s ředitelem firmy a svoje záležitosti probrat přímo s ním. Třeba to pomůže, pomyslela si. Dověděla se, že podobné problémy jako ona měly i další dvě bývalé kolegyně. Pokud by nepomohla schůzka s ředitelem, podají tedy s kolegyněmi společně podnět na inspektorát práce. „V nejhorším dám výpověď, ale nechci se vzdát bez boje,“ dodává Magda.

„Zaměstnanci v podobné situaci často nemají sílu ani chuť se proti jednání zaměstnavatele bránit, ačkoliv jsou v právu,“ říká pracovnice občanské poradny Hedvika Stuchlíková. „Společně můžeme s klientem všechno probrat, podpořit ho a zkusit najít řešení,“ dodává.