Co se tedy na obou labských březích v Nymburce v úterý dělo? Drážní hasiči, jejichž těžká technika byla klíčová pro vytažení lávky, byli na místě už od sedmé ranní. Dokonce už v pondělí večer si vyzkoušeli upevnění lan a potažení kousku lávky z řeky.

„Na místě máme tři speciální tanky jištěné bagry. Každý z tanků by měl zvládnout vytáhnout 90 tun, potáhnou současně, takže by měli zvládnout 270 tun,“ řekl velitel drážních hasičů Jiří Zima. Sám označil akci za extrémně náročnou a na hranici možností těžké techniky. Připomeňme, že stometrový úsek lávky, který skončil po pátečním stržení na dně Labe, vážil zhruba 200 tun.

Obavy z možných komplikací neskrýval ani Karel Frankota z firmy Strabag, která celou demolici provádí. „Záleží na tom, jak se nám podaří na první moment vyrvat lávku z bláta. Pokud toto vyjde, pak by už závažnější komplikace nastat neměly,“ konstatoval Frankota kolem osmé ranní před začátkem prací.

Akci z labských břehů a od Šafaříkova mlýna sledovalo podstatně méně zvědavců, než tomu bylo při pátečním stržení lávky. Tentokrát se zájemci dali počítat na desítky. Také novinářů dorazilo méně než minulý týden. Ti byli výjimečně vpuštěni na staveniště, ovšem na opačném břehu, než se konalo samotné vytažení lávky. Své kamery a fotoaparáty mohli umístit na betonový blok, který zbyl po pilíři na zálabské straně.

Práce na parkovišti pod Eliškou řídily hlasité píšťalky a megafon. Kvůli hřmotu z motorů tanků to jinak ani nebylo možné.

Naplno tanky poprvé zabraly v 8.25 a hlavním aktérům se viditelně ulevilo. Lávka decimetr po decimetru začala vystupovat z řeky. Během prvních hodin došlo k několika převázáním lan. Už v půl desáté však oba hlavní šéfové akce znovu předstoupili před novináře, aby oznámili, že akce běží podle plánu. „V tuto chvíli je venku zhruba třetina lávky a je vytažena až ke třetímu tanku, který budeme muset v tuto chvíli odvázat, abychom mohli vzhledem k prostoru vytáhnout další část ke zbývajícím dvěma tankům,“ vysvětlil Zima.

Právě malý prostor parkoviště pod lávkou neumožnil vytažení celé lávky v kuse najednou. Ve chvíli, kdy byla část lávky až pod tažnými tanky, museli nastoupit dělníci a vytaženou část rozřezat, rozdrtit a z místa odvézt. Pak nastalo znovu složité zapojení tanků a další postupné vytahování. „Dnes budeme pracovat do 19 hodin. Předpokládáme, že zbylou část lávky vytáhneme na břeh zítra,“ konstatoval Zima.

Na místě jsme také zjišťovali, co se stane s betonovými konstrukcemi, které zatím firma neodstranila. Jde o betonový masiv náběhové části před restaurací Žofín, na druhé straně pak nástupní počátek u Základní školy Tyršova. A betonové základy po pilířích na obou březích. „Tyto části zatím zůstanou na místě. Co s nimi, se rozhodne až ve chvíli, kdy budeme znát v září nový vítězný projekt. Je totiž možné, že budou využity při stavbě nové lávky a bylo by zbytečné je v tuto chvíli likvidovat,“ řekl starosta Pavel Fojtík.

Ještě v průběhu dopoledne dorazila další dobrá zpráva, tentokrát z krajského úřadu. Krajští radní schválili výstavbu provizorní lávky pro pěší přilepenou na kamenný most, který slouží motoristům a cyklistům. „Především provizorní lávka nesmí ohrozit bezpečnost provozu na průtahu městem. Bude se jednat o lávku provizorní, která bude po vybudování stálé lávky odstraněna,“ konstatoval náměstek hejtmanky Miloš Petera.

Kraj by se měl stát budoucím majitelem mostu. Poslední souhlas tak chybí od stávajícího majitele, kterým je Ředitelství silnic a dálnic. S ním však už nymburská radnice v minulosti jednala a má předběžný příslib souhlasu. Zdá se tedy čím dál reálnější, že provizorní lávka, která výrazně ulehčí především obyvatelům Zálabí, by mohla vyrůst a začít fungovat podle původního plánu příští rok na jaře. Ta stálá by měla vyrůst v letech 2020 nebo 2021.

Video ze zřícení nymburské lávky. Přímo k pádu dojde na videu přibližně v čase 13.00. Autor: Petr Procházka, Radio Patriot:

Lávka přes Labe byla uzavřena 13. prosince jako reakce na pád totožné lávky v pražské Tróji. Následné zkoumání odborníků nezaručilo další bezpečnost, naopak konstatovalo možný kritický technický stav a eventualitu nečekaného zřícení v zásadě kdykoliv. Proto město rozhodlo v krátkém čase o odstranění lávky a vypsalo soutěž na podobu té nové. Ta by měla kromě chodců pojmout i cyklisty a v ideálním případě by měla stát v roce 2020.