Na špatné podmínky, tedy žádnou motivaci kromě mezd, poukazují zaměstnanci firmy Changhong na televizory v Nymburce.

„Když pominu, že jsme se zpočátku neměli, kde převlékat, kam si dojít na záchod, nebo byl vůbec problém s obědy, a jakým způsobem firma komunikuje, že se nikam nedovoláte, tak o výhodách ke mzdě si můžeme nechat zdát,“ svěřila se jedna žena, která poukázala na to, že lidé v čínské firmě nedostávají ani příspěvek na oběd. Nejsou podepsány kolektivní smlouvy, takže může zaměstnavatel v podstatě lidem cokoliv nařídit. Nepřála si ale jmenovat.

I Úřad práce v Nymburce už na to u firmy poukazoval. „V Číně na to nejsou zvyklí a nejsou ani ochotní se zaměstnanci moc diskutovat,“ řekl dobře informovaný zdroj z úřadu.

Podle Pavla Krpálka, vedoucího trhu práce, se ale obecně situace zlepšuje. „Je vidět, že konkurence pracuje a firmy se snaží. Poptávka po lidech je velká a pokud je firmy chtějí udržet, je to nutnost, pochopila to už i TPCA, která rozjela motivační programy třeba o auto,“ říká.

Každá firma k tomu ale přistupuje jinak. Například zaměstnanci nymburské firmy Cadence Innovation na výrobu plastových dílů pro automobilky marně volají po příspěvku na penzijní připojištění.

Firma ovšem pro své lidi rezervuje například týdně dvě hodiny bazénu na Tyršáku nebo nabízí abonomá do divadla.
Obecně jsou firmy skoupé například na příspěvky na dopravu. „Chtěli jsme zajistit kompletní svoz zaměstnanců, ale zatím jsme to z finančních důvodů nerozjeli,“ uvedla Kateřina Málková z personálního oddělení Cadence Innovation.

Řada firem ale pro zaměstnance naopak má zajímavé benefity. Příspěvek osm set korun na zahraniční dovolenou nebo příspěvek na penzijní pojištění dává zaměstnancům lyská Kovona. Týden dovolené navíc, tedy pět neděl, je samozřejmostí v Poděbradce. Firma také v mnohem širší míře hlavně vedoucím zaměstnancům poskytuje služební auta a mobilní telefony.

Vůbec nejzajímavější jsou však „naturální“ motivace. Zaměstnanci už jmenované Poděbradky mají například možnost koupit si nápoje až o polovinu laciněji než v obchodech. Laciněji si mohou lahvové nebo plechovkové pivo zakoupit i zaměstnanci nymburského pivovaru. „Nejde ale o naturální plnění. Jde například o exportní souběh, kdy vyrobíme víc, než si firma v zahraničí objednala, a zbytek levněji prodáme,“ uvedl ředitel pivovaru Pavel Benák.