Drama zažil 20. července řidič Iveca na dálnici D11 poblíž Sadské. Ve vedlejším pruhu jedoucí řidič mu začal posunky naznačovat, že mu hoří auto. Pak šlo všechno ráz na ráz: brzdy, zastavení, vyskočení z auta, pokus uhasit rychle se rozmáhající plameny, nakonec útěk a bezmocné sledování, jak plameny změnily auto v kovovou konstrukci.

Hasicí přístroj, který měl šofér v kabině v tomto případě nepomohl. Může ale pomoci v jiných případech, například u požárů osobních aut?

„Vždy je lepší přenosný hasicí přístroj v osobním autě mít. Jeho cena se pohybuje v řádu stokorun, což se určitě vyplatí. Lze s ním efektivně zlikvidovat požár v počáteční fázi, a tím i zabránit těžkému poškození vozidla,“ řekl mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Petr Kopáček.

Zákon ale na podobnou věc u osobních aut nepamatuje. V povinné výbavě mají hasicí přístroj autobusy, taxíky, sanitky a další speciální vozy pro přepravu osob nebo hořlavých materiálů.

Ministerstvo dopravy, které by mohlo v tomto směru vyvinout iniciativu ale s žádnou novinkou nepočítá. Dokonce vidí celou situaci radikálně jinak. „Pokud řidič zjistí, že auto hoří, měl by vůz co nejrychleji opustit,“ tvrdí zástupci ministerstva.

Hasiči ale trvají na svém. „Vůz může být zničený do dvou minut. Tak rychle se na místo hasiči nedostanou,“ tvrdí Kopáček.

A jak v kritické chvíli, pokud je k dispozici hasicí přístroj, postupovat? „V počáteční fázi požáru do motorového prostoru nastříkejte hasivo jen pod lehce nadzvednutou kapotu a pak ji znovu uzavřete. Tím se z prostoru vytěsní vzduch a oheň uhasne,“ radí mluvčí hasičů.

 

Požáry aut 2006

Celkem 175 požárů, při nichž 26 osob zemřelo a 101 osob utrpělo zranění. (Ne všechna tato úmrtí a zranění lze přičíst na vrub samotnému požáru.

Často lze jen obtížně rozlišit, zda osoba zemřela kvůli nárazu nebo ji usmrtil až následný požár).

Zdroj : MV – GŘ HZS