Botička. Při vyslovení tohoto slova naběhne většině šoférů husí kůže. V budoucnu možná ale nebude muset. Ministerstvo vnitra zvažuje možnost jejich zrušení. Podle vládních úředníků jsou botičky neefektivní a řidiči se v těchto věcech vymlouvají na osobu blízkou. Vyhnou se tak jakémukoliv postihu.

V čem je problém? „Řidič, který špatně zaparkoval a má na autě nasazenou botičku, zavolá strážníky. Ti přijedou na místo a šofér jim klidně řekne, že tam nezaparkoval on, ale osoba jemu blízká, například otec. Na to pamatuje náš zákon tím, že proti osobě blízké nemusí vypovídat. Strážníkům pak nezbývá nic jiného, než sundat botičkua s řidičem se rozloučit,“ popsal praxi jeden z řidičů.

Z tohoto důvodu usuzuje ministerstvo, že jsou botičky neefektivní a uvažuje o jejich zrušení.

S tím ale zásadně nesouhlasí vedení městských policií. „Botičky jsou účinný nástroj a řidiči z nich mají strach. Jejich zrušení by byl nesmysl,“ myslí si vrchní strážník městské policie v Nymburce Simona Lazarová.

S jejím názorem souhlasíi šéf poděbradských strážníků Miloš Dlabal. „Je to nešťastný nápad se zrušením botiček. Podle mých informací už není aktuální. Pokud se nezmění zákon v tom smyslu, že za přestupek je vždy odpovědný majitel auta, je to jediný nástroj, jak zjistit pachatele,“ uvedl Dlabal.

Strážníci zároveň připouštějí, že několik informovaných šoférů už fintu použilo.„V tomto směru paradoxně média napomáhají tomu, jak obejít zákon,“ doplnil Dlabal.

V současné době se už botičky nevyužívají tak hojně, jako před několika lety. „Používáme je například při špatném parkování na sídlišti, kde je parkování problém. Odhadem nasadíme asi dvacet botiček za měsíc,“ uvedla Lazarová.

Jen v krajních případech používají botičky i strážníciv lázeňském městě. „Musí to už být do očí bijící případ. Jinak si třeba na řidiče strážník počká nebo využijeme služeb kamerového systému,“ řekl Dlabal.

Postih za nasazení botičky je daný zákonem. „Je to od domluvy až po pokutu 1 000 korun,“ upřesnil Dlabal.