V uvedeném období společnost sídlící v někdejší provozovně ŽOS vyrobila 1060 vagónů. „Letos cílíme na podobný počet,“ řekl Vlček pro ČTK. Údaje pak Deníku potvrdil.
Ředitel nymburské firmy neskrýval s loňskou bilancí spokojenost. „Byl to velice úspěšný rok, zatím nejúspěšnější v naší čtyřleté historii. Poprvé jsme prodali víc než 1 000 vagonů, a to konkrétně 1 060. Výnosově jsme se dostali ke třem miliardám, což je rovněž výrazný skok, a dosáhli jsme EBITDA 345 milionů korun," řekl Petr Vlček pro ČTK. EBITDA znamená zisk před započtením úroků, daní či odpisů.
Jiné vagóny
Společnost, která vznikla v roce 2019, je zisková od druhého roku fungování. „Samozřejmě není ideální zakládat firmu v období, kdy přijde covid nebo válka na Ukrajině, ale popasovali jsme se s tím," doplnil ředitel.
Loni musela společnost ve velmi krátké době z velké části změnit výrobní program. „Dramaticky klesla poptávka po kontejnerových vozech, které pro nás byly zásadní. Tvořily zhruba 65 procent celé produkce. Dramaticky jsme zvýšili počet cisternových vozů, kterých jsme v začátcích vyráběli zhruba 40 měsíčně. Od loňského dubna už to bylo 100 měsíčně," řekl Petr Vlček.
Pálicí centrum
Na začátku července otevřela společnost v nymburském závodě novou skladovací halu. „Je to součást většího projektu pálicího centra, které letos budujeme, a protože pálicí stroje budou i v místech, kde byly skladové prostory, musely vzniknout prostory nové," vysvětlil ředitel. Pálicí centrum vyjde zhruba na 60 milionů korun a je letošní největší firemní investicí. Celkem chce letos společnost investovat přes 92 milionů korun.
Do Indie
Zásadním počinem bude v krátké době i zahájení stavby nové továrny v indické Kalkatě. „V Indii jsme založili společný podnik se společností Texmaco, což je indický výrobce vagónů, a v srpnu se bude pokládat základní kámen nové továrny v Kalkatě," řekl Petr Vlček. V továrně se budou vyrábět čtyři typy nákladních vagonů, kapacita by měla být až 2 500 vagónů ročně. Se zahájením výroby se počítá od poloviny příštího roku. „V Indii je na železnici velký boom, fabrika je určená pro indický trh," doplnil Petr Vlček pro ČTK. Nymwag se na investici podílí z 50 procent, továrna nabídne prací pro víc než 1 000 lidí.
Do Berlína
Na mezinárodním dopravním veletrhu v Berlíně v září bude společnost představovat nový typ chemické cisterny. „Není na klasickém rámu, má páteřovou konstrukci, proto má obchodní název Spina. Na veletrh ji vezeme ve dvou velikostech a očekáváme velký zájem, protože v chemickém průmyslu stoupá poptávka pro specifických cisternách," konstatoval Vlček.
Nymwag má v nymburském závodě tři haly s linkami na cisternové, výsypné a kontejnerové vozy. Je třetím největším evropským výrobcem nákladních vagonů. Největší zákazníci jsou společnosti ve Švýcarsku, Polsku, Francii a na Slovensku, od rok 2023 také ČD Cargo. Firma má zhruba 170 kmenových zaměstnanců.