Téměř tisíc dotazů, přesně 895, zodpověděla bezplatně Občanská poradna v Nymburce během loňského roku. Ze zveřejněných statistik vyplývá, že mezi klienty je více žen. „Myslím, že je to tím, že ženy častěji problém řeší, jdou se poradit a nestydí se za to,“ řekla ředitelka Občanské poradny v Nymburce Veronika Pačesová.

Nejčastěji se lidé chodí radit na otázky právního systému a ochrany, na druhém místě jsou pak pracovně právní vztahy. „Máme tu jak dotazy od zaměstnanců, co dělat v případě, že jim zaměstnavatel nevyplatil mzdu, tak i od zaměstnavatelů, kteří si neví rady se zaměstnancem porušujícím pracovní řád,“ dodala Pačesová. „Na občanskou poradnu jsem se obrátil, když mě můj šéf obvinil z krádeže peněz z pokladny a na hodinu mě vyhodil bez nároku na mzdu,“ řekl dvaadvacetiletý Martin s tím, že je rád, že se k tomuto kroku odhodlal. Problém se mu úspěšně podařilo vyřešit.

Podle ředitelky občanské poradny prý v poslední době raketově stoupá množství dotazů týkajících se dluhů. „Jsou to jak základní otázky, co dělat, když nestihnou zaplatit splátku spotřebitelského úvěru, jak řešit upomínku, ale i jaké pravomoci má exekutor,“ dodala Pačesová.

Případ od případu se také liší, zda se jedná o rychle zodpovězený dotaz, nebo zda se poradna klientovi věnuje delší dobu. Podle Pačesové záleží na situaci. Třeba případ rozvodu nebo péče o dítě chce čas. Co však poradna nezajistí, je právní zastoupení před soudem.

Kromě téměř tisíce zodpovězených dotazů, získala občanská poradna v Nymburce také 479 nových klientů. Ze statistiky také vyplývá, že průměrný věk klientů byl 41 let.