Stejně jako na mnoha jiných místech republiky se i v Nymburce o víkendu konal – již podruhé – Den architektury. Organizátoři ho pojmenoval Nymburk v zajetí železnice, který někdo z přítomných přejmenoval trefně na v objetí železnice.

V průběhu poutavé 
a neformální promluvy Jana Červinky a Jana Rittera ml.
u úřadu práce, se asi padesátka zájemců dovzdělávala, jak to vlastně s tou železnicí 
v Nymburce skutečně bylo a je.

Pozvánka svolala lidi na nadjezd. „Můžete se rozhlédnout na železniční tratě, které vedou severně na Jičín a Mladou Boleslav, a také na Prahu, jižně pak na Nymburk město 
a Poříčany. Je tady dobře vidět rovinatá poloha Polabí. Chtěli jsme, abyste se na začátek trochu protáhli," laškoval s příchozími Červinka.
Všichni mu to samozřejmě odpustili, jelikož příjemný program, který připravili, neměl nic společného například s nevraživou a povrchní volební kampaní kamkoliv.

Obrovský rozmach železnice začal s výstavbou trati Severozápadní dráhy, z Velkého Oseka přes Nymburk do Lysé nad Labem. Píše se rok 1873. Když uběhne dalších 40 let, počet obyvatel Nymburka se ztrojnásobí z 3 tisíc na 10 tisíc. „Vlastně vzniklo nové město," vysvětloval Červinka.

Den architektury návštěvníky pozval i do jednoho ze čtvrtdomků v ulici V Kolonii, kde železničáři žili. Ač se jedná pouze o čvrtdomek, působí velký a vzdušný. V něm jste mohli zhlédnout výstavu velkoformátových fotografií Vojty Zikmundy.

Pak se jelo vlakem do stanice Nymburk město a závěr obstarala návštěva obřadní síně v budově krematoria, podle Červinky asi nejkvalitnější budovy v Nymburce.

Železnice 
v Nymburce

- první vlak přijel do Nymburka 29. října 1870
- 1870 až 1910 – ve městě vznikají Dílny, dopravní inspektorát 
a dělnická kolonie
- vznikají tratě Nymburk – Praha, Lysá-Ústí-Děčín, Nymburk-Jičín, Poříčany-Nymburk (vše v 70. a 80. letech 19. století)
1964 – opravena poslední parní lokomotiva