Jenže z vystavených asi 12 koloběžek jich podle současného zákona může do provozu na silnice jen necelá polovina. Konkrétně ty, které dosahují maximální rychlosti 25 kilometrů v hodině a mají akumulátor do 250 wattů. „My na to samozřejmě kupující vždy upozorňujeme. Se silnějšími stroji by správně měli majitelé jezdit například po lesních pěšinách. Ale zatím to nikdo moc neřeší,“ říká Bárta.
Policie chystá akce
To by se však v příštích týdnech mělo zásadně změnit. Právě jezdci na elektro koloběžkách budou cílem chystaných kontrol, které už dopravní policisté v Nymburce připravují.
„Musíme začít řešit tento problém. Loni jsme zaznamenali v Nymburce několik nehod s vážnými následky, v jejichž hlavních rolích byli řidiči na elektro koloběžkách. Proto chystáme cílené kontrolní akce na tuto skupinu,“ řekl Deníku vedoucí Dopravního inspektorátu v Nymburce Josef Ulrich.

Kontroly se zaměří na jízdu pod vlivem alkoholu a drog, ale také technickou způsobilost samotných koloběžek. Včetně toho, zda se mohou legálně pohybovat v běžném provozu.
Teoreticky se tak může stát, že pokud si majitel zakoupí silnější koloběžku a vzápětí s ní vyjede do běžného provozu, bude to také jeho poslední jízda na zmíněném stroji. A samozřejmě jej čeká postih minimálně v podobě pokuty.
Zájem i o silné stroje
Ty nejsilnější z nabízených koloběžek v nymburském obchodu dokážou jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Což je v běžném provozu zapovězeno. „Sám jsem si vyzkoušel jet šedesátkou a skutečně už jsem měl strach. Při najetí do nějaké díry na silnici to je velmi nebezpečné,“ vysvětlil prodejce Radek Bárta. Část kupujících však podle jeho slov právě o silnější stroje stojí a pořizuje si je.
Majitelé silnějších koloběžek by také na své vozítko měli mít povinné ručení, což si řada z nich neuvědomuje. „Podle mého bude brzy myslet zákon i na ty slabší koloběžky, kde to bude časem taky vyžadováno,“ upozornil Bárta.
Nehoda se třemi promile
Už byla řeč o vážných nehodách, z nichž některé se loni v létě staly přímo v Nymburce. Hrál v nich roli jak alkohol, tak celková konstrukce stroje. „Vybavím si tu poslední, kdy pán na elektro koloběžce nadýchal přes tři promile. Ale tam byl ještě další zásadní problém. Zjistili jsme, že už se nejedná o koloběžku, ale o motocykl. Ono se to sice nabízí jako elektro koloběžka. Stává se, že ta vozítka nesplňují podmínku rychlosti, překračují hranici výkonu nebo je problém s celkovou konstrukcí,“ konstatoval policista Josef Ulrich.

Zároveň upozornil, že pro pro elektro koloběžky, stejně jako pro elektro kola, zatím platí v provozu stejná pravidla jako pro běžné cyklisty. „Pokud je osoba netlačí, tak pro ní platí stejná pravidla jako pro cyklisty. Tedy včetně toho, že nesmí řídit pod vlivem alkoholu a že uživatelé do 18 let musí mít povinně přilbu. A právě před elektro koloběžkami, všemi podobnými vozítky a také elektrokoly bychom chtěli před letní sezonou varovat všechny řidiče a na tento nový fenomén upozornit,“ uvedl Ulrich.
Pravidla pro užívání elektro koloběžky v běžném provozu
- Jejich maximální konstrukční rychlost je omezena do 25 kilometrů za hodinu a výkon elektropohonu nesmí překročit 250W, u dodatečně namontovaného do 1 kW.
- Její uživatel nesmí řídit pod vlivem alkoholu a uživatelé do 18 let musí mít povinně přilbu.