Stavba století Poděbrad.

Slovní spojení, které starosta Ladislav Langr pronesl ve středu při slavnostním otevření železničního nadjezdu možná trochu v nadsázce. Zároveň však poukazuje na to, jak moc důležitou stavbou pro řadu místních je. O možnostech mimoúrovňového propojení centra města se svojí největší čtvrtí Žižkov se mezi místními lidmi hovoří tři desítky let. Vedení města a zastupitelé o tom jednají prakticky od přelomu tisíciletí.

Tehdy za starostování Jozefa Ďurčanského začaly padat na jednáních první návrhy. Jednak se zvažovalo, zda bude vybudování „nějaké" stavby vhodnější u sklárenského přejezdu, tedy v místě, kde na sebe navazují Jiráskova a Revoluční ulice. Druhou, a jak čas ukázal příhodnější variantou pak byla lokalita 
u Koutecké ulice, kde nyní nadjezd skutečně stojí.

Nebylo však jasné, zda se skutečně bude jednat o nadjezd. Zkoumaly se i varianty vybudování podjezdu. To by však podle názorů odborníků bylo nejen méně praktické pro řidiče, ale také by se výstavba značně prodražila.

V roce 2003 tak začalo být jasné, že půjde o nadjezd a bude stát u dnes už neexistujícího přejezdu na Koutecké. „Přípravy trvaly 12 let a dnes můžeme říci, že je to standardní doba pro stavbu takového rozsahu a významu," řekl projektant Petr Souček.

Definitivní varianta byla vybrána v roce 2006 a stavební povolení bylo na světě zhruba o čtyři roky později.

K poklepání na základní kámen stavby došlo 4. března 2014. Jedno ze sedmi klepajících kladívek měla v ruce 
i malá dívka žijící nedaleko stavby nového nadjezdu. „Naším městem projede 200 vlaků za 24 hodin. Postavením nadjezdu se změní dopravní infrastruktura města a vlaky už nebudou komplikovat život například sanitkám, hasičům nebo policistům při nutném rychlém průjezdu. Ovšem splní se i tužby například zamilovaným. I za láskou je potřeba dostat se včas," uvedl tehdy na začátku jara ve své řeči starosta Langr.

Nejtěžším úkolem pro stavebníky bylo vypořádat se 
s faktem, že se jedná o stavbu nad železničním tělesem, a to většinou za plného provozu. 
S pomocí několika výluk to však dokázali. 30. září 2015 byl nadjezd otevřen.

ZÁSADNÍ ÚDAJE O NADJEZDU

Příprava projektu trvala 12 let. Místní však o spojení centra s Žižkovem mluví od osmdesátých let minulého století

Ve hře bylo několik míst v Poděbradech, na nichž se uvažovalo o nadjezdu nebo podjezdu. Současná varianta vykrystalizovala v roce 2006.

Stavební povolení bylo uděleno v roce 2010

Na základní kámen bylo poklepáno 4. března 2014

Během stavby je zrušen železniční přejezd na Koutecké, u kterého stávaly kolony aut dlouhé minuty. Část místních požaduje přejezd zachovat alespoň pro pěší. To však z důvodů bezpečnosti a případným změnám 
v projektu není možné

Nadjezd je dlouhý 213 metrů, tvoří jej 10 polí, nejdelší o délce 26 metrů je instalováno nad kolejemi. V nejvyšším bodě nad kolejemi je vysoký 
7 metrů, rozpětí má 26,5 metru. Mostovka má pouze 90 centimetrů tloušťky

Unikátním prvkem jsou kovové podpěry do písmene „V". Stejný konstrukční prvek byl použit i u lávky přes zdymadlo

Konečná cena je 137 milionů korun, 117 milionů zaplatí dotace z Regionálního operačního programu Střední Čechy

Slavnostní otevření se konalo 30. září 2015