Novou krasavici a její plánované kolegyně začneme na českých tratích vídat od roku 2010, a to zejména na koridorech, neboť splňuje podmínky tzv. operability, což v praxi znamená, že není třeba na hranicích přepřahat. Lokomotiva je určená pro vlaky typu Eurocity, Intercity tak, aby cestující mohli třeba z Berlína do Vídně dojet s jednou lokomotivou a jedním strojvedoucím a také co nejrychleji, aby doprava po železnici dobře konkurovala dopravě silniční. „Kolínu se určitě nevyhne, Kolín je důležitý železniční uzel,“ dodal Vojtěch Kocourek, náměstek pro železniční a veřejnou dopravu ministerstva dopravy.
I laikovi se vtírá otázka, proč se České dráhy dvacet let po revoluci rozhodly pro lokomotivu České výroby. Nebylo by bývalo jednodušší zadat její vývin už známým výrobcům? „Zlom vidím už v roce 2002, kdy České dráhy jakožto státní organizace byly transformované na akciovou, tedy obchodní společnost. Tím pádem bylo třeba něco nabídnout. Zde se rozhodlo, že půjdeme cestou podpory českého průmyslu, který má bohatou tradici,“ soudí Vojtěch Kocourek.
Koupit lokomotivy od známých zahraničních výrobců by podle jeho slov pro Českou republiku výhodné nebylo. „Musíme dbát, aby to byla práce pro české ruce. A to se, myslím, podařilo. Opět vyrábíme, tramvaje, náš kolejový průmysl se zvedá tam, kam patří,“ pochvaloval si.
Unikátnost stroje
První dvě třísystémové lokomotivy Škoda 109 E vznikly v plzeňské Škodovce a jejich zkoušky dosud zahrnovaly i ladění trakce a pomocných pohonů, nastavení některých dílčích přístrojů (například pantografy, ventilátory atd). Tato etapa bude na zkoušené lokomotivě ukončena již v prvním prosincovém týdnu. Pak bude nová lokomotiva Š 109E ve výrobním závodě v Plzni zevrubně prohlédnuta, bude zkontrolováno dotažení všech šroubových spojů, zkontrolovány přístroje a další uzly a části. Na přelomu ledna a února se tento stroj znovu vrátí na velimský okruh a spolu s druhou vyrobenou lokomotivou se zúčastní dalších testů.
Výrobce už novou lokomotivu představil na letošním zářijovém veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. České dráhy jich objednaly celkem 20.
Jde o první lokomotivu Českých drah pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů v hodině, její vývoj trval čtyři a půl roku. Mašina váží kolem 86 tun, její design navrhla firma Porche a jedná se o první lokomotivu v Evropě schválenou podle evropských norem TSI a první stroj světa s maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu, který plně odpovídá požadavkům na pasivní bezpečnost CRASH podle nové evropské normy EN 15 227, podle Euro NCAP by 109E měla pět hvězdiček.