Na začátku března přešlo Královéměstecko do integrovaného systému veřejné dopravy Prahy a Středočeského kraje. Zanikly například ranní přímé linky z Městce Králové do Kolína a Nymburka. Naopak vzniklo přímé spojení Dubečna s Poděbrady. Nově jezdí také přímý spoj z Městce Králové do Dobšic a z Dlouhopolska přes Městec Králové do Rožďalovic. Změnily se také časy odjezdů autobusů. Podle ohlasů s většinou změn lidé spokojeni nejsou.

Integrovaná doprava Středočeského kraje eviduje kladné i záporné připomínky. „Negativně je vnímáno zrušení přímého spojení obce Velenice s Městcem Králové. Naopak kladně přijímáno ze strany cestujících je například zajištění přímého spojení s Poděbrady z obcí Kněžice, Dubečno, Sloveč a v celé oblasti zvýšená frekvence počtu spojů,“ uvedl tiskový mluvčí integrované dopravy Středočeského kraje Oldřich Buchetka.

Řidiči a starostové obcí se setkávají především s nespokojenými reakcemi. Lidem se zkomplikovala cesta do práce, kvůli zaniklým linkám musí hledat alternativní řešení dopravy. „Když mám dvanáctihodinovou směnu, nemám se jak dostávat domů, musí pro mě vždy někdo přijet autem,“ říká Marie Římalová, která pracuje v nemocnici v Městci Králové. Před změnou jízdního řádu se po směně domů dopravovala spojem, který byl s integrací Královéměstecka zrušen.

Ani například v Opočnici nejsou lidé spokojeni. Před zavedením nových jízdních řádů tam jezdil autobus směrem na Poděbrady i na Městec Králové každou hodinu. „Dost nám ty spoje vyškrtali. Lidé si stěžují. Například někteří, co pracují od šesti ráno, musí jet spojem už v půl páté. Ti, kteří končí v půl páté odpoledne, musí zase čekat hodinu a půl na spoj domů,“ říká starostka Opočnice Jana Košvancová (ZA ROZVOJ OBCE).

Na nových řádech se na schůzi dohodli starostové obcí Královéměstecka se zástupci Pražské integrované dopravy. „Já měla určité připomínky, jak jízdní řády upravit tak, aby to vyhovovalo lidem, ale nebyl na to brán zřetel,“ tvrdí Košvancová.

Studenti musí přestupovat

Nejen pracující, ale i studenti se před prázdninami potýkali s problémy s dopravou. Zrušeny jsou i ranní přímé spoje z Městce Králové do Nymburka a Kolína – měst, ve kterých značná část městeckých studentů studuje a za starých jízdních řádů se dopravovala právě autobusy. Obě spojení byla nahrazena přestupem. Ve směru na Nymburk cestující nyní přestupují v Netřebicích na návaznou autobusovou linku a ve směru na Kolín v zastávce Dobšice na vlak.

„Přestup je běžnou součástí integrovaných systémů a díky tomu dochází i k ušetření finančních prostředků za souběžně dotované spojení, které jsou následně využity na posílení dopravní obslužnosti zavedením nových spojů,“ vysvětluje Buchetka. Cesta je tak pro cestující levnější, protože jejich jízdenka platí i při přestupu a delší čas. Lidem se však příliš přestupovat nechce, vyhledávají alternativní způsob dopravy. „Dříve se lidé dostali do Nymburka přímo za půl hodiny. Dneska cesta trvá hodinu s přestupem v Netřebicích,“ říká řidič autobusu Petr Najbrt. I řidičům se situace zkomplikovala, protože na konečných zastávkách, kde mnohdy čekají delší dobu, nemají žádné zázemí.

O nově zavedené linky podle řidičů autobusů však zájem není. „Přibyla víkendová linka Městec Králové – Libněves. Kolega za dva dny vydělal jen 32 korun. Dneska jsem byl na otočku v Boleslavi. Tři a půl hodiny jízdy, zhruba sto dvacet kilometrů. Vydělal jsem dvacet korun, skoro nikdo nejel,“ říká Najbrt. „A když je tu člověk pro nic, aby najížděl prázdné kilometry, to se pak špatně jezdí,“ dodává Najbrt. Nové linky tedy nevydělávají. Obcím se má navíc zřejmě zvýšit roční příspěvek na obslužnost dopravy a od srpna se má zdražovat i jízdné.

Barbora Šturmová