Pojďme si to ukázat na konkrétních příkladech. „Při cestě z Mělníka do Nymburka stojí obyčejná jízdenka Českých drah 76 korun a se slevou IN25 zaplatí cestující 57 korun. Pokud však použije třípásmovou jízdenku PID, vyjde ho cesta na pouhých 24 korun,“ ukazuje výhodnost integrovaných jízdenek Pavel Procházka, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje. Taková jízdenka platí 60 minut a díky tarifnímu propojení ji lze použít i v regionálních autobusech. „Cestující tak může v Nymburce se stejnou jízdenkou přesednout na autobus a popojet několik zastávek, aniž by cokoliv doplácel,“ dodává Procházka.

Podobně je to například s trasou z Nymburka do Mladé Boleslavi, kterou využívají denně desítky, možná stovky cestujících za prací do centra automobilového průmyslu. Současná běžná jízdenka vyjde z nymburského hlavního nádraží do stanice Mladá Boleslav město na 56 korun. Se slevou IN25 pak 42 korun. Při využití jízdenky PID zaplatí cestující jen 24 korun!

Neplatí to samozřejmě jen pro cestující z Nymburka. Například cesta z Lysé nad Labem do Kolína také výrazně zlevní. V tomto případě z 63 korun za obyčejnou jízdenku na 40 korun za jízdenku PID. Z Lysé nad Labem do Všetat dokonce místo 42 korun za obyčejnou zaplatí cestující jen 18 korun za lístek PID.

Lidé dorazili k předčasným volbám.
Volby v Pískovce nemají vítěze

Na Nymbursku se tato situace týká řady nádraží. Například obou v Nymburce, dále v Poděbradech, Lysé nad Labem, Milovicích, Sadské, Křinci či Libici nad Cidlinou. Mapu území, kterého se aktuální změny týkají, lze nalézt na stránkách Pražské integrované dopravy, v odkazu také na stránkách Města Nymburk.

Cena jízdenky se odvíjí od počtu pásem Pražské integrované dopravy, kterými cestující skutečně projede. Pak už si zákazník musí hlídat pouze časovou platnost, která se liší podle počtu zakoupených pásem. Nejlevnější jízdenka za 18 korun platí 30 minut a pokrývá dvě pásma, zatímco ta nejdražší vyjde na 160 korun a držitel s ní může cestovat až 24 hodin po celém Středočeském kraji i v Praze.

Na rozdíl od klasických jízdenek na MHD se ty z pokladen v železničních stanicích ve vlaku už neoznačují. Jejich časová platnost je vytištěná přímo na lístku, zákazník si však začátek platnosti může sám vybrat během nákupu. V době platnosti jízdenky pak cestující může jezdit neomezeně ve vybraných tarifních pásmech.

Takhle vypadají byty po rekonstrukci.
Dům hrůzy se proměnil v krásné bydlení

Rozšíření prodeje integrovaných jízdenek na všechny pokladny Českých drah přichází dva měsíce poté, co byly do systému zařazeny všechny rychlíkové spoje v regionu. Cestující tak mají k dispozici nabídku rychlých spojení za výhodné ceny, navíc s možností přestupů na autobus, metro, tramvaje, nebo dokonce pražské přívozy.

Prodej jízdenek PID na pokladnách Českých drah je výhodný i pro Pražany, kteří vyráží vlakem na výlety po okolí. „Pokud už mají jízdenku pro Prahu, třeba předplatní kupon na Lítačce, stačí, když si u pokladny na nádraží dokoupí pouze lístek pro potřebný počet tarifních pásem za Prahou, a můžou nasednout do vlaku. Například cesta rychlíkem z Prahy do Kutné Hory dosud vyšla na 103 Kč při běžném jízdném ČD a na 77 Kč se slevou IN25. Pokud cestující využije jízdné PID a dokoupí si k pražské Lítačce sedmipásmovou jízdenku do Kutné Hory, zaplatí jen 54 Kč,“ popisuje další výhodu systému Petr Tomčík, ředitel organizace ROPID.

Příklady zvýhodněného jízdného:

trasa  obyčejné jízdné ČD (v Kč) jízdenka PID
Nymburk – Mělník  76  24
Lysá nad Labem – Kolín  63  40
Nymburk – Mladá Boleslav město  56  24
Lysá nad Labem – Všetaty  42 18





Ilustrační foto.
Dráhy po zimě obnovily půjčování kol