Už máte nakoupené vánoční dárky? Pokud ne, rozmýšlejte velmi dobře, co svým blízkým nakoupíte. V letošním roce totiž letí hlavně elektronika a dárky v podobě zážitků. Mnozí lidé ale raději vyrábí radosti pro druhé sami, protože mnohdy udělají větší radost, než nákladné dary.
I v tomto roce jednoznačně vítězí elektronika. „Zájem je především o IT, notebooky, LCD a plazmové televize,“ řekl Michal Kutílek z nymburského Elektra Kutílek. Oproti loňskému roku prodejci elektroniky čekají dokonce nárůst tržeb.
Zato hraček se letos k Vánocům prodá méně. „Lidé v současné době nemají moc peněz kvůli krizi, většinou se chodí ptát na zboží z televizních reklam, ale téměř vždy je odradí cena. V porovnání s listopadem minulého roku nám tržby klesly o téměř 30 – 40 procent,“ uvedl Petr Přibyl z nymburského Hratexu.
Knihkupci jsou spíše skeptičtí. „Určitě očekáváme nižší prodej už kvůli krachu zdejších skláren,“ řekla Miroslava Nováková z Knihkupectví Nováková a Soukupová. V poděbradském knihkupectví Kaňka je největší zájem o knížky Michala Viewegha, zejména o Román pro muže a dobře na odbyt jdou také Svěrákovy povídky. Očekávaný zájem je taktéž o publikaci Poděbrady, město mého srdce. „Budeme rádi, když zůstaneme na stejné úrovni prodeje jako v minulém roce,“ odhaduje Jan Kaňka.
Podoba dárků se během posledních pár let přesunula od věcných darů k oblíbeným poukázkám na zážitky a služby. Poukázku v určité hodnotě tak obdarovaný může proměnit třeba v návštěvu sauny, solária, masáže či kosmetického salonu. „Našimi zákazníky jsou muži, kteří shánějí vhodný dárek pro své manželky, nebo ženy, které chtějí obdarovat kamarádku,“ má zkušenost Eva Davidová z poděbradského relaxačního studia. „Ženy u nás nakupují naše produkty pro své partnery, v tomto případě se jedná hlavně o solárium a saunu,“ doplnila Davidová.
I přes některé dílčí nadějné vyhlídky lze předpokládat, že koupěschopnost českých spotřebitelů bude stagnovat, ne – li klesat.