„Ten, kdo tuhle objížďku vymyslel, neměl všech pět pohromadě. Je přece jasné, že na tak úzké silnici se dva kamiony nevyhnou. Takovou pitomost jsem už dlouho neviděl,“ vztekal se jeden z řidičů kamionů, které v pondělí odpoledne i vúterýráno uvízly v koloně za havarovanými kolegy u křižovatky mezi Bobnicemi a Jíkví.

Policisté a Městský úřad v Nymburce se však brání. „Pokud by kamiony jezdily skutečně podle značených objížděk a ne podle svých navigací, tak by situace nebyla tak kritická. Přesto však doplníme dopravní značení,“ řekl Zdeněk Jeřábek z městského úřadu. Jeho slova jsou už odúterního odpoledne realitou.

Co se vlastně stalo? Od pondělí do čtvrtečního večera je uzavřena část hlavního tahu mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví kvůli opravě železničního přejezdu ve Všechlapech. Ve směru od Nymburka je objížďka vedena z Všechlap doprava na Jíkev a do Krchleb. V opačném směru mají řidiči uhnout z boleslavského tahu v Krchlebích směrem na Straky a přes Čilec a Dvory se na hlavní tah připojí přímo v Nymburce.

Jenže to je právě kámen úrazu. Řidiči ve směru od Boleslavi většinou nezahnou na Straky, ale jedou stejnou objížďku jako auta od Nymburka. V tu chvíli nastane problém. Na úzkých silnicích mezi Jíkví a Všechlapy se opravdu dva kamiony vyhnou jen stěží. „Já jsem žádné značení ve směru na Straky neviděl. Jestli tam je, tak je špatně viditelné. Jedu tudy, kudy to znám,“ vysvětloval jeden z řidičů.

Objížďka trvá od pondělního rána. První problém nastal krátce po poledni. Dva kamiony se vyhýbaly asi 50 metrů od křižovatky mezi Bobnicemi a Jíkví. Jeden projel s velkým štěstím, s druhým, naloženým metráky obilí, se krajnice utrhla. Výsledek: 24 kamionů uvězněných několik hodin za Všechlapy směrem ke křižovatce. Průjezd byl obnoven až vpodvečer.

Ovšem jen na relativně krátkou dobu. Už v úterý ráno kolem sedmé nevydržela krajnice na kraji téže křižovatky pod kamionem vezoucím řepu. Z boku jej zajistil jeden z jeho kolegů, aby se náklaďák naplno nepřevrátil do příkopu. Výsledek byl stejný, cestu uvolnil kolem půl deváté až přivolaný jeřáb.

V úterýdopoledne proto zasedli dopravní policisté a zástupci městského úřadu, aby kritickou situaci řešili. Ze změn vyplývá, že obě objížďky, tedy jak od Nymburka, tak od Mladé Boleslavi se pro kamiony stávají prakticky jednosměrné. Jednoduše řečeno: od Boleslavi mohou kamiony jen přes Straky, od Nymburka jen přes Jíkev. „Byly osazeny značky se zákazem vjezdu vozidel do 3 a půl tuny. Z dalších úprav přibylo osvětlení, v Jíkvi bylo lépe na řižovatce osazeno zrcadlo. A byla snížena rychlost na 50, někde dokonce jen na 30 kilometrů v hodině,“ uvedl zástupce městského úřadu.

A především: trasy budou hlídat dopravní policisté a řidiče aut, která na zmíněnou trasu nepatří, budou nekompromisně trestat. „Už teď je vidět, že si to zřejmě řidiči mezi sebou řekli a provoz v kritických úsecích klesá,“ hlásil v úterýpo poledni dopravní inženýr Jiří Zvěřina, spoluautor krizového řešení.
Místní a někteří další řidiči ale optimismem neoplývají. „Policisté tu nebudou hlídat až do čtvrtečního večera a kamioňáci tu stejně budou projíždět, jak chtějí. Já myslím, že do čtvrtečního večera se rozhodně ještě něco na objížďce stane,“ krčí rameny jeden z řidičů, který místem projíždí denně.