„Na autobusových zastávkách v Poděbradech jsou vyvěšeny nové jízdní řády, přitom se psalo, že nakonec zůstanou v platnosti ty staré. Jak a podle čeho se tedy máme orientovat?“ ptají se například Vlasákovi z Poděbrad.

Situace není jednoduchá: některé linky skutečně zůstávají beze změn, řada místních linek však o některé spoje opravdu přišla.

Pravdou je, že dopravci, organizátor regionální dopravy firma ROPID a zástupci měst a obcí se v pondělí dohodli na tom, že rušení linek není nutné, konat se nebude a platí jízdní řády platné od 10. porsince loňského roku.

Jenže to platí pouze pro linky spadající pod Pražskou integrovanou dopravu. Asi nejznámější linkou je u nás linka 398 jezdící z Prahy přes Sadskou do Kostelní Lhoty a následně je protažena do Poděbrad a Městce Králové. „Pro linky spadající do tohoto režimu se nic nemění. Platí závěry ze schůzky v Sadské,“ potvrdil včera Nymburskému deníku generální ředitel dopravce ČSAP Alois Koutek.

Navíc podle jeho slov se podobné setkání uskutečnilo také v úterý v Českém Brodě, kde se jednalo o návaznosti linek mimo jiné také třeba pro Lysou nad Labem nebo Kolínsko. „I tam účastníci setkání dali najevo, že v souvislosti s linkami Pražské integrované dopravy nic měnit nechtějí a návaznost spojů zůstane zachována,“ řekl Koutek.

Místní linky jsou omezené

Jiná je však situace na místních linkách, kde ČSAP skutečně přistoupilo k omezení některých spojů. „Týká se to asi 36 linek. V místech, kde došlo k nějakému omezení, například i v Poděbradech, jsou proto vyvěšeny nové jízdní řády, které skutečně platí,“ vysvětlil Koutek.

Podle krajkého úřadu, který změny navrhl a zdůvodňuje je nižší dotací od státu (oproti loňsku chybí údajně asi 180 milionů korun) se to však nedotkne žádných zásadních linek, autobusů školních nebo pracovních.

Záměrem bylo nechat zaniknout především dlouhodobě málo využívané spoje a dále pak autobusy, které jedou souběžně s vlakovou dopravou, jež se redukovat nebude. Podle představ vedení kraje se škrty neměly týkat hodně využívaných spojů a těch, které cestující využívají k dopravě do zaměstnání, do škol či k lékaři: konkrétně autobusů, jež jedou mezi 6. a 8. hodinou a dále v časech od 12 do 17 hodin. Starostové se ale shodují, že návrhy, které dostali, se těmito pravidly neřídí.

I představitelé kraje připouštějí, že se do původních návrhů na redukci mohly dostat skutečně potřebné spoje. Proto krajští úřadníci tyto návrhy znovu zhodnotili – a od 1. února se z nich uplatnilo zhruba 60 procent. Tyto případy, které by měly působit jednoznačně, přinesly zrušení asi desetiny spojů. Pokud se mezi ně omylem dostal některý skutečně velmi potřebný autobus, mají se starostové ozvat – a do měsíce by měl být tento konkrétní spoj obnoven.

Zbývajících 40 procent, kde o vhodnosti rušení spojů panují pochybnosti, ale ještě nemá vyhráno. Sportovní terminologií postupují do „druhého kola“, kdy se o nich bude dále jednat. Ty, které se neprosadí, by zřejmě měly přestat jezdit od 6. března.

Cestujícím tedy nezbude než ostražitě sledovat jízdní řády.