Jeden z nejočekávanějších projektů budovaný v lázeňském městě má po přípravných akcích a usazování prvních pilotů do země první jasný a viditelný výsledek.

Nad kolejištěm mezi nádražím a Kouteckou ulicí vyrostla kovová brána složená 
z mohutných kusů traverz. Bude tvořit základní součást přemostění a tedy jednu z nejdůležitějších součástí stavěného železničního nadjezdu.

Kvůli stavbě této části byla v minulých dnech korigována železniční doprava v tomto místě pouze na jednu kolej. Což nakonec kvůli výluce mezi Chlumcem a Poděbrady způsobilo větší komplikaci, než se původně očekávalo, ale základní část je už hotová.

Na základní kámen stavby nadjezdu poklepali zástupci radnice i malá dívka žijící nedaleko letos na začátku března. Nadjezd má především umožnit lepší spojení Žižkova s centrem města a má také odstranit letitý problém řidičů 
s nekonečným čekáním u závor právě na Koutecké ulici. Zprovozněn má být v létě příštího roku.

„Naším městem projede 200 vlaků za 24 hodin. Postavením nadjezdu se změní dopravní infrastruktura města a vlaky už nebudou komplikovat život například sanitkám, hasičům nebo policistům při nutném rychlém průjezdu. Ovšem splní se i tužby například zamilovaným. I za láskou je potřeba dostat se včas," uvedl na začátku stavby starosta Ladislav Langr.

Také vzpomněl zásluhy všech porevolučních starostů Poděbrad, kteří se na přípravách projektu podíleli. „Ačkoliv projekt jede naostro od roku 2003, Poděbraďáci už po tomto nadjezdu volají dvacet, třicet let," uvedl Langr.

Kolem roku 2003 se uvažovalo o třech místech, kde by mohla stavba vzniknout. „Také byly ve hře podjezdy, které by však byly dražší a technicky náročnější," připomněl zástupce dodavatelské firmy.

Definitivní varianta byla vybrána v roce 2006 a stavební povolení bylo na světě zhruba o čtyři roky později. Most bude dlouhý 213 metrů, bude se skládat z 10 polí, z nichž nejdelší bude měřit 26 metrů a bude usazeno přímo nad kolejemi.

Původní cena projektu počítala s částkou 198 milionů bez DPH, výběrové řízení však cifru výrazně snížilo, a to až na částku 115 milionů korun. Na stavbu získal Středočeský kraj dotaci ve výší 85 procent nákladů z Regionálního operačního programu.

Diskuze kolem schodiště

Na nadjezdu nebudou oproti původnímu záměru schodiště. Muselo by je totiž zaplatit město ze svých prostředků a to se rozhodlo šetřit. V Poděbradech se nedávno v souvislosti se stavbou rozvířila debata, že na budovaném přemostění nebudou z úsporných důvodů ani chodníky. To je naštěstí fáma.

Podle Jana Jirky ze Strany zelených se tím, že nedojde 
k realizaci projektu včetně původně plánovaných schodišť, značně zhorší podmínky pro chodce a cyklisty, neboť budou muset opisovat stejně dlouhou cestu, jako automobilisté.

Místostarosta Ivan Uhlíř ale argumentuje uspořenou částkou. „Zastupitelstvo 30. listopadu 2011 odsouhlasilo jako konečnou spoluúčast města na realizaci nadjezdu 12,1 milionu korun, 13. prosince téhož roku kraj požádal o navýšení spoluúčasti města o další neuznatelné náklady a to zejména na točité schodiště v ceně 
5 034 984 korun + DPH. Tím by se podíl města neplánovaně navýšil na 18 milionů. Vzhledem k aktuálnímu nedostatku volných finančních prostředků a zejména ke skutečnosti, že projekt počítá s chodci i bez točitých schodišť, zastupitelstvo rozhodlo o snížení rozsahu stavby, tedy bez točitých schodišť, ale se standardními chodníky podél vozovky," vysvětluje Ivan Uhlíř.