Nadjezd přes koleje je totiž jedinou spojnicí mezi Litolí a Lysou, po které se lidé z Litole dostanou autem do centra města, kde jsou koncentrované veškeré služby. A právě to se stalo hlavním tématem na nedávném setkání starosty města Karla Otavy s občany Litole.

“Nemáme tu obchody ani lékaře. Téměř kvůli všemu potřebujeme na druhou stranu kolejí,” ozývalo se od občanů.

Objížďka pro osobní automobily povede přes Ostrou a Stratov a to se zdá lidem daleko. “Potřebuju se dostat do města několikrát denně, vozím děti třeba na kroužky,” říká jedna z litolských matek. Podobně si stěžují rodiče dětí, které chodí teprve do školky. Do té litolské se všechny nevejdou, takže někteří rodiče vozí své ratolesti na úplně opačný konec města.

V rámci města ale bohužel neexistuje jiné místo, kde by automobily mohly bezpečně překračovat koleje a přístupová komunikace by splňovala potřebné parametry, aby tudy mohla vést oficiální objížďka. Opakovaně se mluvilo o cestě kolem Kovony, ta se ale s konečnou platností jako oficiální objížďka využívat nebude.

Nicméně průjezd kolem Kovony existovat bude, aby ho mohla případně využít záchranka nebo policie.

Také tudy budou jezdit nákladní auta ke staveništi.

Kraj nechá opravit silnici od Starého Vestce až po Litol a také most přes Labe.
Spolu s nadjezdem se bude opravovat i most přes Labe

Podle starosty by mohli lidé více jezdit na kolech, se kterými se dostanou na druhou stranu kolejí bezbariérovým podchodem pod nádražím. Zároveň mohou zaparkovat svá auta u nádraží na litolské straně a pak pokračovat do města pěšky. “Snažíme se zvětšit kapacitu parkování na litolské straně, kácíme náletové dřeviny, aby tam vzniklo ještě víc místa pro parkování,” vysvětlil starosta města. To budou zřejmě hodně využívat i lidé z okolních vesnic, kteří do Lysé dojíždějí za službami, aby nemuseli jezdit po objížďce přes Stratov.

Litolští upozorňují především na starší a pohybově omezené osoby. “Chystáme se po vzoru jiných měst zavést takzvané senior taxi. Bude všemi možnými kanály zveřejněno telefonní číslo, přes které si budou moci starší nebo nemohoucí lidé taxi zavolat,” říká Karel Otava. To je pak odveze například k lékaři nebo na úřad.

Školní autobusy rovněž zůstanou zachovány, ačkoli budou nejspíš muset jezdit přes Ostrou a Stratov. Další možností, o které se mezi obyvateli Litole mluví, by bylo, že by děti jeden autobus dovezl k nádraží, prošly by podchodem a pak by naskočily do druhého autobusu na druhé straně. Ten by je dovezl ke škole. Nicméně školní autobusy bude organizovat a platit Středočeský kraj, který si na ně vyčlenil pět milionů navíc, jak uvedl starosta Otava. Jak přesně budou fungovat, se zatím řeší. Rodiče se ale nemusejí obávat, že by se jejich děti nedostaly do školy.

Jak ale správně podotkl starosta Lysé, kdyby byl hotový obchvat kolem města, nemusely by se tyto problémy řešit. Jeho dostavbu blokují lidé, kteří odmítají prodat pozemky, přes něž by měl obchvat vést. Kraj chce obchvat postavit už spoustu let, ale ještě nevykoupil od místních všechny potřebné pozemky.

Ilustrační foto.
Okradení, vytopení. Příběh seniorů z Poděbrad pokračuje
Na vizualizaci je přesně vidět budoucí umístění cyklověže vpravo vedle budovy nádraží a jeho podchodu.
Cyklověž v Poděbradech se začne stavět v březnu