Letošní problematická státní maturita z matematiky komplikuje život i studentům gymnázia 
v Nymburce. Vybralo si ji zhruba 17 studentů.

„V pondělí se naše škola dozví výsledky a v úterý je oznámíme studentům. Bylo to nejdříve zklamání. Myslím, že dobrým gestem bylo od ministra školství Petra Fialy, že se za těžší testy omluvil," řekl ředitel gymnázia 
v Nymburce Jiří Kuhn.

Podle něj je ve svízelné situaci mnoho studentů, kterým to komplikuje život. „Jeden ze studentů byl přijat na anglickou prestižní univerzitu. Přijmou ho po předložení maturitní zkoušky. Z matematiky musí mít jedničku," popsal ředitel Kuhn s tím, že jde o studenta, který se velmi poctivě připravoval.
Nyní mu může velmi těžká státní maturita z vyšší úrovně matematiky překazit sen.

Ředitel CERMATu, tedy organizace, která připravuje státní maturity, Pavel Zelený, řekl médiím: „Připouštím, že vyšší matematika, to byl skutečný oříšek. Před těmi, kteří si zvolili vyšší stupeň obtížnosti, smekám, to skutečně šli do rizika. Za ty dvě hodiny jsem to já nestihl ani zdaleka. Kdyby to byla taková lepší čtyřka, byl bych za ni rád."

Jak může něco takového prohlásit člověk, který za tím stojí? Opět tu hraje svou roli nedotknutelnost a hroší kůže.

Pravidla byla jasná: za dvě hodiny musí být hotovo 23 příkladů. Stejný časový limit i počet příkladů má nižší úroveň testu z matematiky.

„Vyšší úroveň matematiky jsme neobsazovali. Nedovedu si představit, že přesvědčíme studenty, aby šli do této náročnější zkoušky a ono to skončí jako to skončilo letos. Podle mě tam chybí motivace. Není jasné, zda to vedení vysokých škol vůbec reflektuje, zda student vykonal vyšší úroveň maturity. Je to nehmatatelný výsledek," reaguje na situaci ředitel poděbradského gymnázia Kamil Bříza.

Podle Jiřího Kuhna šli do náročnější matematiky především studenti, kteří z ní mají pravidelně jedničky či dvojky a absolvují matematické semináře. „Matikáři tvrdí, že příklady byly pěkné a dobře kopírovaly látku. Jenže problém je v tom, že byly částečně problémové a atypické. To znamená odlišné od toho, co bylo zveřejněno jako příklady, které by se mohly objevit a ani nefigurovaly v generálce státních maturit," pokouší se rozklíčovat problém Kuhn.

Ministerstvo školství přiznalo chybu a zmírnilo hodnocení náročnějších maturit 
z matematiky. Na úlohy v testu údajně nebyl dostatečný časový limit. Výsledky podle nich musely být harmonizovány tak, že z původních 16,8 procent žáků, kteří v testu neuspěli, zůstalo nyní jen 2,8 procent neúspěšných.

Studenti poděbradského EKO gymnázia si vybrali lidový test matematiky. 
„A i když počítali příklady testu méně náročného, zapotili se. Bylo to prý časově náročné a složitější než v loňském roce," ohodnotil ředitel EKO gymnázia Zbyněk Lukavec.

Dobrou obhajobu pro svá jednání si může na pátek připravit ministr Fiala. Navštíví totiž gymnázium v Nymburce.