Existuje totiž reálná varianta, že stavbu nové lávky by mohl kompletně zaplatit stát. Potvrdil to starosta Pavel Fojtík. „Nová nymburská lávka by se mohla v roce 2020 stavět se 100 % příspěvkem v rámci dotačního titulu Křížení komunikací. Nová lávka přesně pasuje do této výzvy, po dnešku to máme potvrzeno přímo od ředitele SFDI,“ uvedl Fojtík.

Co by to znamenalo pro město i místní? Připomeňme, že předpokládaná cena nové lávky je stanovena na zhruba 40 milionů korun. Vedení města chtělo část peněz coby nezbytné výdaje zapracovat do příštích rozpočtů. Počítalo také s možností pomoci financování ze strany kraje. Pokud by se skutečně podařilo získat peníze ze státní dotace, mohly by ušetřené peníze jít na jiné investice. Z rozpočtu bude v příštích letech mimo jiné financována stavba bazénu, další investice bude potřebovat i nemocnice.

Zatím tedy zůstává nedořešena otázka výstavba provizorní lávky, kde městu chybí souhlas majitele kamenného mostu, tedy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). A čím dál častěji se ozývají hlasy, zda je provizorní lávka nezbytná a pokud by se podařilo dobudovat stálou lávku v roce 2020, zda si Zálabští po tu dobu nevystačí s autobusy zdarma a případně přívozem.

„Bohužel nám stále chybí souhlas majitele mostu, tedy Ředitelství silnic a dálnic. To nám brání v podniknutí dalších kroků k výstavbě dočasné lávky. V tuto chvíli je tak stále otázkou, zda dočasná lávka vůbec vznikne. Tento týden už budeme znát vítěze návrhu na novou lávku a na jaře by měl být hotový její projekt. Budeme tak zvažovat termíny a zda se postavení dočasné lávky za těchto okolností vyplatí. Trvalá lávka může vyrůst poměrně brzy,“ myslí si starosta.

Přívoz začal fungovat první zářijový den a oproti původním informacím je zatím jeho provoz zajištěn na dva měsíce. „V tuto chvíli běží dvouměsíční zkušební provoz, který bude vyhodnocen a ukáže se, zda je o službu mezi veřejností zájem. Bude tedy vyhodnocena celková efektivita přívozu. Poté bude vypsáno poptávkové řízení,“ vysvětlil Petr Černohous, mluvčí radnice. Provoz přívozu, který v těchto týdnech zajišťuje výletní loď Blanice, stojí měsíčně zhruba 200 tisíc korun a plně jej hradí radnice z městské pokladny. Už od začátku roku jezdí autobusy městské hromadné dopravy mezi Zálabím a náměstím s nulovým tarifem, tedy zdarma. Propláceno je i studentské jízdné školákům trvale bydlícím na Zálabí.

V místech, kde dříve stávala lávka, jezdí v současnosti přívoz.Jaký je tedy ideální scénář pro příští týdny a měsíce? V pátek 14. září bude vybrán vítězný projekt na stavbu nové lávky. Město ihned uzavře s vítězem smlouvu a začne chystat projektovou dokumentaci. Zároveň bude dále jednat se SFDI o možnosti zaplacení projektu z příslušné dotace. Trvalá lávky by tak mohla začít růst už v příštím roce, dokončena by tak měla být v roce 2020.

Do té doby bude dále fungovat provoz autobusů zdarma a také přívoz. I když v tomto případě není jasné, v jaké podobě. Jasné také není, zda bude podle původních představ postavena na jaře příštího roku dočasní lávka přilepená na kamenný most, která by na jedné straně začínala na parkovišti pod Eliškou, na zálabské straně pak ústila do prostoru u restaurace U Kocoura. Řidiči se patrně v příštím nebo následujícím roce zřejmě setkají s některými omezeními v jízdě po kamenném mostě. Jeho současný vlastník, ŘSD, se jej totiž chystá opravovat, aby jej mohl předat novému vlastníkovi, kterým se má stát Středočeský kraj. Ten podmiňuje převzetí mostu právě zmíněnou rekonstrukcí a dobrým stavem mostu.