Vzhledem k představenému postupu prací však není jisté, v kolik hodin se tak stane. Přestřihování nosných lan začne v 8 ráno na straně u zálabského pilíře. „V jednu chvíli nastane okamžik, kdy zbylá lana už konstrukci neudrží, dojde k jejich prasknutí a pádu části lávky do Labe. Nedá se však určit hodina, kdy se tak stane,“ řekl Karel Frankota za firmu Strabag.

Demolici lávky budou doprovázet přísná bezpečnostní opatření. Ti, kteří budou chtít celou akci sledovat, případně si pořídit záznam nebo snímky, budou mít vyhrazená místa na levém břehu Labe. Automobilový provoz na kamenném mostě nebude přerušen. Ovšem hlídky městské i státní policie budou na místě důsledně hlídat, aby se na most nedostali žádní chodci.

„Už od úterý je uzavřeno parkoviště pod Eliškou, v pátek bude omezen pohyb i v blízkosti lávky, kolem bytového domu Eliška a v okolí lávky na Zálabí. Staveniště budou střežit policisté i strážníci,“ řekl starosta Pavel Fojtík. Hlavním důvodem zvláštních opatření je pochopitelně bezpečnost při samotných demoličních pracích, které se odehrávají prakticky v centru města a jsou tímto v republice téměř ojedinělé. Už nyní zaměstnanci firmy staví v blízkosti lávky ploty a rozmísťují značky se zákazy vstupu.

Vedení města má také informace, že někteří lidé se chystají sledovat pád lávky z lodiček přímo na Labi. „Loďky se dostanou k železobetonovému mostu a pak do vzdálenosti zhruba 150 metrů od lávky. Bezpečnou vzdálenost plavidel budou určovat příslušníci poříční policie,“ doplnil starosta.

Zpět k postupu prací při samotné demolici. Od středy začnou na místo auta přivážet zeminu a písek. „Ty by měly způsobit ztlumení pádu lávky,“ vysvětlil Frankota. Ve čtvrtek bude odpojen poslední kabel, který lávkou vede, a to je kabel firmy UPC. Bude také odpojen plyn vedený v potrubí pod lávkou.

Samotné přestřižení začne tedy u pilíře na zálabské straně. Poté bude lávka přestřižena u pilíře na straně u centra města a stometrová nejdelší část lávky skončí na labském dnu. Na místě bude operovat těžká technika včetně pásových strojů a speciálního tanku, který zapůjčí drážní hasiči. V další fázi dojde ke zboření pilířů a zbylých částí lávky poblíž obou břehů. „Úsek, který spadne do Labe, bude vytažen na pravý břeh u centra města, kde je na to více místa,“ konstatoval zástupce firmy Strabag. To se však podle dosavadních předpokladů stane až v úterý 7. srpna.

Části lávky pak firma nechá zrecyklovat drtičkou. Kompletně by mělo být místo uvedeno do původního stavu do neděle 12. srpna. Od dalšího týdne by tedy už mělo být volně přístupné parkoviště pod Eliškou i navazující část cyklostezky. Stejně tak se předpokládá, že Státní plavební správa opět povolí provoz na Labi, který je v tuto chvíli pod zmíněnou lávkou zakázán.

Lávka přes Labe byla uzavřena 13. prosince jako reakce na pád totožné lávky v pražské Tróji. Následné zkoumání odborníků nezaručilo další bezpečnost, naopak konstatovalo možný kritický technický stav a eventualitu nečekaného zřícení v zásadě kdykoliv. Proto město rozhodlo v krátkém čase o odstranění lávky a vypsalo soutěž na podobu té nové. Ta by měla kromě chodců pojmout i cyklisty a v ideálním případě by měla stát v roce 2020. Nyní bylo skončeno první kolo výběrového řízení, v němž bylo vybráno šest týmů, které vypracují návrhy možné budoucí lávky. Není bez zajímavosti, že mezi vybranými je i firma Jiřího Stráského, který je projektantem současné demolované lávky. Podrobněji se výsledkům výběrového řízení a dalším krokům ohledně nové lávky budeme věnovat v některém z příštích vydání.