„Vítěznou lávku jsme schopni vyprojektovat do konce letošního roku, nasadím na lávku všechny své lidi.“ To řekl profesor Jiří Stráský, jehož kancelář vyhrála soutěž na podobu nové lávky přes Labe. Kontaktoval jej starosta Pavel Fojtík, který se chce s autorem vítězného návrhu osobně sejít příští týden.

„V pátek (5. října) vyprší lhůta pro případné odvolání ze strany dalších účastníků soutěže, proto jsem nechtěl osobní schůzku iniciovat dříve. Ale hned příští týden projednáme detaily dalšího postupu,“ uvedl Fojtík.

Ze slov profesora Stráského tak vyvozuje jednoznačný závěr. „Z toho vyplývá, že bychom mohli stavět mnohem, mnohem dříve než jsme předpokládali. Už na jaře roku 2019,“ řekl starosta. Což je výrazný posun oproti dosud zmiňovanému termínu, kterým byl rok 2020.

Pro místní to bude znamenat také fakt, že by měla padnout varianta dočasné lávky, s jejíž montáží se v ideálním případě počítalo právě na jaře příštího roku. Zprávy z posledních týdnů však naznačovaly, že situace je v tomto bodě komplikovaná a městu stále chybí souhlas vlastníka kamenného mostu, na nějž by byla provizorní lávka nalepena.

„Bohužel nám stále chybí souhlas majitele mostu, tedy Ředitelství silnic a dálnic. To nám brání v podniknutí dalších kroků k výstavbě dočasné lávky. V tuto chvíli je tak stále otázkou, zda dočasná lávka vůbec vznikne,“ podotkl starosta v půlce září. „Budeme tak zvažovat termíny, a zda se postavení dočasné lávky za těchto okolností vyplatí. Trvalá lávka může vyrůst poměrně brzy,“ konstatoval starosta ještě před vyhlášením výsledků soutěže na podobu lávky.

V tu dobu také vedení města oznámilo, že našlo příhodný zdroj peněz, za které by mohla lávky stát a město přitom neutratilo prakticky nic.

„Nová nymburská lávka by se mohla stavět se stoprocentním příspěvkem v rámci dotačního titulu Křížení komunikací. Tuto zprávu jsme si odnesli po pracovní návštěvě na Státním fondu dopravní infrastruktury. Nová lávka přesně pasuje do této výzvy, po dnešku to máme potvrzeno přímo od ředitele. Podmínkou je kvalitní projekt a poté se již můžeme dočkat finanční podpory v maximální výši sto procent uznatelných nákladů,“ konstatoval starosta.

Brzká výstavba trvalé lávky by zejména Zálabským opravdu pomohla. V tuto chvíli sice mají k dispozici autobusy zdarma a dokonce i přívoz provozovaný lodí Blanice, jenže zda bude přívoz fungovat i v zimě, není jisté. Město chce po dvou měsících, tedy na konci října, službu vyhodnotit z pohledu zájmu lidí a její využitelnosti. Připomeňme, že za tuto službu město platí měsíčně přibližně 200 tisíc korun.

Pokud by tedy šlo vše podle aktuálních představ, mohla by nová lávka z dílny projektanta Jana Stráského stát už v příštím roce a předpokládané náklady ve výši kolem 40 milionů korun by uhradila dotace.