Sedmáci na ZŠ Komenského vyměnili ve čtvrtek hodiny němčiny, fyziky 
a zeměpisu za setkání s odbornými lektorkami Centra primární prevence Semiramis Lenkou Bednářovou a Annou Hrubanovou. A nebylo to poprvé. Žáci 2. stupně této základky se účastní programu dlouhodobé primární prevence, který tu uskutečňuje zmíněné centrum na základě požadavku školy.

Co je důvodem zařazování takových programů do školní praxe? Snahou škol je činit maximum proto, aby se předcházelo rizikovému chování dětí, které dnes není bohužel výjimečným jevem. Skrývá se za ním hned několik forem problematického chování, například zneužívání návykových látek, dnes stále častější projevy šikany, agresivita, rizikové sexuální chování či netolismus neboli závislost na online prostředí.

Někteří rodiče možná nevědí, že základní školy v Nymburce věnují ochraně dětí velkou pozornost, a proto ji řeší nejen vlastními silami, ale zvou si na pomoc odborníky právě ze zmíněného centra primární prevence. Cílem jeho působení je zamezit či snížit výskyt a šíření jakýchkoli
forem rizikového chování 
a rozvíjet u dětí takové znalosti, dovednosti a postoje, které pomohou eliminovat projevy rizikového chování ve společnosti a podpoří zdravý životní styl.

„V nabídce pro školy máme programy dlouhodobé primární prevence, což znamená, že začínáme pracovat se šestými ročníky a pracujeme
s nimi až do devátého ročníku. Na základě poptávky škol umožňujeme od letošního školního roku zahájit program dokonce už od čtvrté třídy. V praxi to vypadá tak, že se 
s každou třídou zapojenou do programu setkává vždy dvojice našich lektorů dvakrát za rok v tříhodinovém pracovním bloku a podle domluvy se školou se věnuje buď problematice návykových látek, nebo se zaměřuje komplexněji na rizikové chování a zdravý životní styl,"uvádí do problematiky Simona Kopicová, vedoucí Centra primární prevence Středočeského kraje.

Holky a kluci sedmého ročníku neseděli při setkání v lavicích, ale v kruhu spolu s lektorkami a také s třídní učitelkou. Lektorky zahájily čtvrteční setkání společným připomenutím si minulé akce 
a také základních pravidel, která budou všichni v průběhu dodržovat, například oslovování, respekt, spolupráci či důvěru. Děti si pod odborným vedením ujasnily, kdy je nutné důvěru porušit a určitou věc oznámit. Jak uvedl správně jeden z žáků, je to v případě zjištění například šikany. Ta byla ostatně hlavním tématem tohoto pracovního bloku.

„Setkání jsou postavená na prvcích zážitkové pedagogiky a žáci jsou vtahováni do dění formou her a mnoha dalších aktivizačních metod," vysvětluje Simona Kopicová. Jednou z nich je například krabička na dotazy, které mohou žáci v průběhu setkání anonymně vznášet a lektorky je v závěru setkání zodpoví. Děti můžou využít přítomnost odbornic i pro individuální konzultaci o přestávce.
Pozitivní skutečností je, že uskutečňování zmíněných preventivních programů na nymburských základních školách hradí ze svého rozpočtu město Nymburk.