V Brandýse nad Labem proběhla v březnu dánská výstava „Město s dobrou adresou", která byla zakončena 7. dubna v interiérech zámku seminářem „Udržitelná městská mobilita, nová legislativa, evropské trendy". Na seminář přijeli i zástupci dánského velvyslanectví.

Obě akce přinesly odpověď na maličko provokativní otázku, proč jsou Dánové dál než my: „Dánové jezdí ve městech raději na kolech než v autech. Proč? Jsou ekologicky uvědomělejší, jsou zdatnější fyzicky než my? Ne, nejsou, ale mají rádi peníze. Zjistili, že kolo je pro ně na krátké vzdálenosti mnohem výhodnější finančně, jak z pohledu úspor za pohonné hmoty, parkovacích míst, ekologie a v samotném důsledku také úspor za zdravotnictví," uvedl Jan Ritter, ředitel Labské stezky o. p. s.

Výstava v Brandýse a navazující seminář byly bezesporu inspirativním příspěvkem do diskuze o využívání společného veřejného prostoru ve městech, jehož součástí je mobilita. S myšlenou pořádat seminář na toto téma postupně ve městech na Labi přišli na konci roku 2015 Jan Ritter a Jaroslav Martinek, jednatel Asociace cykloměst. Společně se zástupci MAS Střední Polabí a místostarostou města načrtli kostru celé akce. Město Brandýs nad Labem se ujalo role hostitele 
a operativně přivezlo dánskou výstavu „Město s dobrou adresou". Ta byla nejprve k vidění na náměstí ve vestibulu radnice. Pro účastníky semináře byla přesunuta do krytého podloubí nádvoří zámku.

Co sděluje výstava, vysvětlil Jaroslav Martinek spolu se zástupci dánského velvyslanectví. Po něm následovaly příspěvky dalších přednášejících s konkrétním návodem, jak si můžeme vylepšit žití ve svých městech a obcích.

Chceme se ve městech setkávat s lidmi na „obytných ulicích" s kavárničkami, nebo zde chceme parkovat svá auta? Dokážeme se o společný prostor podělit se všemi účastníky, od pěších po auta, ve vzájemné ohleduplnosti? Co můžeme ve svých obcích a městech vylepšovat, aby se nám lépe žilo, abychom žili v místě s dobrou adresou? Na tyto a další otázky se v prezentacích zaměřili představitelé MAS Středního Polabí Barbora Krejčí, Tomáš Adamec a Veronika Kubrichtová.

Neméně podnětné byly příspěvky ostatních přednášejících, Jana Rechnovského, který představil další verzi aplikace MAP4TRIP, Dany Hančové z Labské stezky, která prezentovala Obytné ulice a příběhy vodních toků či Jana Rittera se zahraničími inspiracemi využití veřejného uličního prostoru v západní Evropě.

Velký prostor byl věnován handicapovaným, na něž se dlouhodobě zaměřuje projekt Labská cyklotrasa od pramene k moři napříč Evropou bez bariér. V jeho rámci totiž vzniká na návrh Labské stezky projekt regionu vstřícného vozíčkářům, a to v trojúhelníku Pardubice – Lázně Bohdaneč – Břehy u Přelouče.

Praktickou informací přispěl k obsahu semináře Karel Havlíček, zástupce Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), když uvedl aktuální možnosti finančních příspěvků na cyklostezky a na odstraňování bariér z prostředků SFDI.

Seminář přinesl řadu otázek k zamyšlení, inspirativních podnětů a teď bude záležet na zástupcích měst, obcí 
a kompetentních institucí, zda a do jaké míry budou využity. Avšak nejen na nich. Bude záležet také na pochopení široké veřejnosti, zda bude ochotná obětovat parkování aut v centrech měst, aby se na jejich ulicích více žilo.