Tři až čtyři roky. To je doba, do kdy by obchvat Nymburka měl být prodloužen na severní stranu. Tedy přesněji: ulevit by se mělo lidem žijícím na Všechlapském vršku, ve Všechlapech 
a Krchlebích.

Vyplývá to z nejnovějších informací, které poskytlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má silnice první třídy ve své gesci.

„Nová silnice se napojí na nedávno dokončený obchvat Nymburka," řekla mluvčí ŘŚD Nina Ledvinová. Náklady na projekt zatím nebyly vyčísleny.

Podle Ledvinové je příprava stavby teprve na začátku. „Příprava bude pokračovat zadáním záměru projektu. Po odsouhlasení záměru bude řešena dokumentace pro územní řízení a další stupně projednání," uvedla Ledvinová.

Obcí Všechlapy se zhruba 700 obyvateli denně projede kolem 11 tisíc aut a jejich počet stále roste. „Z hlediska dopravy bych byl velice rád, že se odkloní doprava mimo obec. Řešíme nyní dopravu 
s policií, protože k překračování rychlosti dochází hodně. Na silnici jsou pracovníci, kteří usměrňují dopravu, abychom mohli předejít nějaké kolizi," řekl starosta Miroslav Šnejdar.

Otázkou podle něj je, zda se ŘSD podaří včas vykoupit pozemky, kterou jsou potřebné 
k výstavbě obchvatu. „Na podzim začíná kampaň cukrovaru Dobrovice, což je v této lokalitě stěžejní. Takže doprava kamionů bude ještě vyšší a narůstá," doplnil Šnejdar.

S neúnosností dopravy 
v obcích za Nymburkem směrem na Mladou Boleslav souhlasí i šéf policistů na Nymbursku Marek Jirouš, který shodou okolností ze Všechlap pochází a do nedávna tam také žil. „Ačkoliv jsou na krajích obce instalovány měřiče rychlosti, téměř nikdo je nedodržuje a pro místní to není nic příjemného," říká Jirouš.

Kromě bezpečnosti na silnici má obec problém také 
s hlukem. „Když jsme řešili novou výstavbu v obci, která přiléhá k silnici 38, tak přes den byl limit hluku dopravy překročen kolem pěti až šesti decibelů a v nočních hodinách o dva až tři decibely," řekl Šnejdar. Obec problém s hlukem nyní řeší výstavbou protihlukových stěn.

Také v sousední obci Krchleby je situace podobná. „Situace je špatná, hlavně nás trápí kamionová doprava," řekla starostka Lidmila Pinterová. „Bojujeme s tím jako všechny obce, které leží na silnicích prvních tříd," dodala.

Do konce tohoto roku by měl být dokončen také obchvat Mladé Boleslavi. Práce na projektu takzvané severovýchodní tangenty s celkovými náklady téměř 293 milionů korun začaly v roce 2012.

(s využitím ČTK)