O novince se v lázeňském městě mluví dva roky, kdy zástupce výrobce přišel na zastupitelstvo projekt představit. Zastupitelé stavbu cyklověže přes několik nedůvěřivých hlasů prosadili a nevšední parkovací místo je připraveno spustit provoz. Cyklověž by měla vyjít přibližně na 12 milionů korun, z toho zhruba 10 milionů pokryla dotace.

Obsluha by měla být poměrně jednoduchá. Instruktážní video zveřejnili facebookové stránky Město Poděbrady. Zásadní informací je fakt, že poplatek za den bude činit 5 korun, držitelé In karty mají prvních 24 hodin zdarma. Nepřetržité uschování jízdního kola je omezeno na dobu maximálně 30 dnů, poté bude z věže odebráno.

A jak tedy kolo správně zaparkovat? „Přijdete s kolem k věži, najedete do žlábku, kam vložíte kolo a pak pětadvacet vteřin sledujete na obrazovce před vámi, jak se váš bicykl ukládá na místo. Poté vyjede parkovací lístek, za který zaplatíte pět korun na den nebo deset korun na dva dny. K vyzvednutí pak stačí přiložit parkovací lístek a na stejné obrazovce sledujete, jak se vám kolo vrací až do rukou,“ vysvětlil zástupce firmy. Město bude majitelem a správcem této věže. Údržbu by měl provádět zpravidla jednou týdně zaměstnanec technických služeb.

Majitelé kol se navíc nemusí obávat odcizení nebo poškození a s kolem mohou zaparkovat třeba i helmy a další příslušenství. Se zaplacením parkovného je majitel kola zároveň i pojištěn proti takovým případům. V dosavadní praxi v jiných městech se však dosud nic podobného nepřihodilo.

Parkovací systém zajistí místa pro 118 kol v nepřetržitém provozu. Do věže je možné zaparkovat i elektrokola. Naopak není možné parkovat koloběžky. Stěny parkovacího systému budou využity jako informační nosič panelů s informacemi o hromadné dopravě nebo o aktuálních událostech.

Jak už bylo řečeno, bicykly bude automaticky vydávat systém v cyklověži po přiložení parkovacího lístku.

Co se však stane ve chvíli, kdy majitel kola lístek ztratí? V případě jeho ztráty je nutné postupovat dle návodu na věži. „Je tam uvedeno kontaktní číslo, na kterém se dohodne postup a čas „ručního" výdeje. Každá cyklověž má svého provozovatele, který je proškolen i na případnou ztrátu lístku, způsob identifikace jízdního kola a jeho majitele, i vydání kola v takovém případě. V případě potřeby blokace vyzvednutí (pro případ, že lístek najde někdo neoprávněný) je třeba nahlásit přesný čas uschování, popis kola i osoby, která kolo uschovala. Pak je možná blokace na dobu, než si pro něj přijde jeho majitel. Ztráta lístku je zpoplatněna většinou částkou 300 korun," odpověděli na dotaz stránky Město Poděbrady zástupci firmy.

Podobná věž funguje už pět let u nádraží v Hradci Králové a od zimy také v nedaleké Lysé nad Labem. Otevírány jsou další věže nejen v českých městech, ale také například ve francouzských Métách.