Věž má stát na rohu ulic Nádražní a Petra Bezruče. V místech vedle stávajících vrat vedoucích na parkoviště vedle nádraží. V současné době na místě stojí chátrající drážní objekt, který bude zdemolován. Ti, kdo si kola v cyklověži přes den uloží a budou cestovat s Českými drahami, by měli mít úschovu zdarma.

Původně se počítalo s vybudováním cyklověže v rámci proměny celého nádraží. O té se mluví už řadu let, ale kdy přesně začne, zatím není jasné. Naopak známý je vítězný projekt architektonické soutěže. Samotné práce na přestavbě nymburského nádraží a jeho proměně do hávu 21. století by podle informací Správy železnic mohly začít v letech 2027 nebo 2028. A takovou dobu nechce město s výstavbou cyklověže čekat. Přesto, že Správa železnic na konci roku radnici o takový krok požádala.

Není na co čekat, soudí město

Potvrdil to místostarosta Nymburka Zdeněk Vocásek. „Se stavbou cyklověže nebudeme čekat na revitalizaci nádraží, přesto že nás o to Správa železnic na konci roku požádala. Máme hotovy projekt, stavební povolení a peníze na výstavbu. Rozhodně není na co čekat,“ řekl místostarosta. Správa železnic má podle jeho slov zatím jen studii na rekonstrukci nádraží, která se dopracovává do finální podoby, a teprve bude následovat projektová příprava. Na to nymburská radnice čekat nechce. „Správa železnic je dlouhodobě seznámena s místem stavby cyklověže, byla i účastníkem stavebního řízení,“ poznamenal Vocásek.

Cyklověžě jsou populárním a především bezpečným místem pro uložení kol. Ideální budou především pro ty, co ráno jezdí na kole na nádraží, kde přesednou na vlak do zaměstnání a odpoledne či večer se stejným způsobem vrací. „Pro ty, kdo budou mít v cyklověži kolo uschováno takto přes den a budou využívat České dráhy, by měla být úschova zdarma. V případě uložení na delší dobu se bude platit poplatek,“ vysvětlil místostarosta. Mělo by to být podobné jako v případě Poděbrad, kde se platí za úschovu na den 5 korun, na dva dny 10 korun. Tedy v podstatě symbolické částky.

Stavba by mohla začít na podzim

Projekt má stát zhruba 27 milionů korun. „Ve spolupráci s odborem investic byla podána žádost o dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Celkové náklady se očekávají ve výši 27 milionů korun a z toho IROP poskytne až 85 % ze způsobilých výdajů. Získali jsme tedy maximální možnou částku. O dotaci dalších 15 % je zažádáno na kraj. V tuto chvíli se připravuje výběrové řízení na zhotovitele,“ konstatoval Vocásek. Pokud se do soutěže přihlásí zájemce či zájemci a bude vybrána příslušná firma, v ideálním případě by se věž mohla začít stavět letos na podzim a pro cyklisty by mohla být k dispozici na jaře příštího roku.

close Vizualizace místa u nádraží i s cyklověží. info Zdroj: se souhlasem MěÚ Nymburk zoom_in Uložení kola do cyklověže je jednoduché. Cyklista s kolem najede do žlábku a pak 25 vteřin sleduje na obrazovce, jak se bicykl ukládá na místo. Poté vyjede parkovací lístek. K vyzvednutí poté stačí přiložit parkovací lístek a na stejné obrazovce majitel sleduje, jak se kolo vrací až do jeho rukou. Na střeše věže budou umístěny fotovoltaické panely, ze kterých bude vyrobená energie využita pro provoz objektu. Součástí budou i dobíjecí boxy pro baterie elektrokol. Úhrada za dobíjení bude možná i prostřednictvím InKarty ČD.