Právě doprava je téma, které se zase v Nymburce a okolí začíná skloňovat poměrně často. Nepřehledné situace u škol, zvyšující se počty nehod cyklistů a další problémy. Dost důvodů na to, abychom si o všem popovídali právě se šéfem policistů na Nymbursku Markem Jiroušem.

Pane Jirouši, v současné době probíhá velká náborová akce do řad policie, a to nejen na Nymbursku. Jaká je tedy reálná situace a je skutečně u nás policistů nedostatek?

Policie v Nymburce je na tom v tomto ohledu dobře. 
Nyní nám chybí 5 policistů. Celkově máme mít 205 policistů. Tedy 13 občanských zaměstnanců a 192 policistů. 
5 policistů momentálně do plného stavu chybí. Těch důvodů, proč sháníme další policisty, je několik. Samozřejmě jsou to fluktuační důvody. Někteří policisté odcházejí do Prahy, která má maličko lepší finanční podmínky, než můžeme nabídnout my. Máme 
v našich řadách také hodně policistek, které průběžně odchází na mateřské a rodičovské dovolené. Dalším z důvodů je veřejný příslib politické reprezentace, že poté, co policie zažívala v minulých letech těžké časy spojené s redukcí policejních míst, by se nám určitá část těchto míst měla vrátit. Počítáme tedy s tím, že naše řady budeme dále rozšiřovat.

Pojďme ke zmíněné reorganizaci. Kde by mělo policistů přibýt?

Více policistů by se mělo objevit v takzvaných prvosledových hlídkách. Nechci říci, že to je reakce pouze na to, co se stalo v Uherském Brodě. Ale chceme, aby policisté prvního sledu byli více zastoupeni 
v policejních strukturách.

Prvosledoví policisté jsou ti, co chodí v hlídkách po ulicích…

Přesně tak. To jsou ti, které všichni vidíme na ulicích 
v uniformách. Chceme, aby těchto policistů bylo více.

Zmíněná reorganizace se ale má údajně týkat i jiných složek.

Já jsem tady v této pozici od července loňského roku. Předtím jsem působil v Kolíně, kde byla o něco větší kriminalita. Myslel jsem si, že jdu do klidnějšího prostředí. Je pravda, že bezpečnostní situace tady není špatná, je tu ve srovnání s Kolínem menší kriminalita. Ale jsou tady specifické problémy. Například jsem si vyhodnotil efektivitu rozmístění policistů. Začali jsme používat novou aplikaci takzvané teplotní mapy, ve které se objevuje, kde jsou kriminalita, přestupky, doprava a další problémy nejvíce koncentrovány. A na základě toho bylo například zjištěno, že v Křinci není potřeba tolik policistů. Proto dva policisté byli převeleni do Nymburka a hranice křineckého policejního obvodu jsem podle potřeby upravil. Na teplotní mapě jsou tmavší místa, kde je problémů více, světlejší místa znamenají menší počet problémů. Snažíme se policisty dostat tam, kde je ta situace nejhorší. Proto ty změny.

Jedním z nejdiskutovanějších problémů v Nymburce je doprava…

Ano, dalším mým cílem je posílení dopravního inspektorátu. Nymburkem prochází páteřní komunikace číslo 38 a další důležité silnice první třídy. Dopravní síť na Nymbursku je jedna z nejhustších v celé republice. Z každé vesnice lze odjet do několika různých směrů. A my máme jeden z nejmenších dopravních inspektorátů v rámci Středočeského kraje. Náš inspektorát je na druhou stranu velmi výkonný a nesmlouvavý, což musím kvitovat. Když se dívám, co se u nás poslední dobou na silnicích děje, je mi 
z toho poměrně smutno.

Můžeme říci, kolik policistů čítá současný dopravní inspektorát?

V současné době má 23 členů a já si dokážu představit jeho posílení o 10 až 15 policistů. Myslím, že je to nutná záležitost. Dám příklad: v pondělí dopoledne jsem jel po Boleslavské ulici za poměrně hustého provozu. Jedno auto jelo odhadem rychlostí kolem padesáti km/h. Řidiči za ním se asi zdálo, že jede pomalu 
a začal jej předjíždět. V protisměru přitom projel křižovatkou a také přes 2 přechody pro chodce. Je to velice nebezpečné jednání a zbytečné riskování. A takových příkladů bych mohl dát mnohem více. Proto si myslím, že je nutné posílit dopravní inspektorát. Také je dobré věnovat se oblasti tzv. situační prevence. 
V případě dopravy to jsou hlavně kamerové systémy 
a radary. Nejefektivnější 
z nich jsou tzv. úsekové radary, jejichž instalace prokazatelně vede až k sedmdesátiprocentnímu snížení rychlosti projíždějících řidičů. Konkrétně jednáme s městem Poděbrady o umístění úsekových radarů nedaleko hypermarketu u Přední Lhoty. Jednáme i s vedením Nymburka 
a zájem o tuto technologii projevil i pan starosta Havelka 
z Lysé. Samozřejmě, jsou to věci, které stojí peníze. Na druhou stranu ale peníze generují a hlavně: výrazně zlepší bezpečnost v daném místě. Mají i další výhody. Jsem přesvědčen, že touto cestou je třeba jít. Když náš řidič pojede do Německa, začne se na tamních silnicích chovat jinak. Protože si uvědomí, že represe je tam tvrdší, policisté nesmlouvavější. Na druhou stranu, když zadáte na youtube heslo „Car Crash", tak vám vypadnou nejlepší dopravní nehody týdne, měsíce či roku. Výsledek hledání je nepřeberné množství videomateriálu. A prakticky všechny jsou z Ruska. Tam je chování řidičů naprostá šílenost. A dopravní chování u nás je uprostřed mezi Západem a „divokým Východem".

Jak jsme na tom u nás s nehodovostí podle čísel?

Za letošní rok jsme zatím zaznamenali 264 nehod, což je o 13 procent více než v loňském roce. Pozitivní je fakt, že počet těžkých zranění poklesl o 10, zato lehkých zranění máme o 24 více. Škody na vozech dosahují zatím téměř 18 milionů korun, což je přibližně o 3 miliony více než loni. Bavíme se o období od 1. ledna do 25. května ve srovnání loňského a letošního roku.

Nepřehledná dopravní situace je údajně i některých nymburských škol…

Konkrétně můžeme mluvit 
o Základní škole J. A. Komenského. Já už jsem na toto téma mluvil s naším dopravním inženýrem, zda lze nalézt nějaké technické a režimové řešení. Tam mi to opravdu občas připomíná nějaké město z dálného Východu. Rodiče se chovají naprosto bezohledně. Parkují v křižovatce, v protisměrech, daleko od chodníku nebo naopak přímo na chodníku. Mezitím tam projíždí autobusy, v pondělí jsem tam dokonce viděl autoškolu s nákladním autem! Což vůbec nechápu. A v takto hustém provozu se pohybují děti. Bavíme se o ulici Komenského a 28. října a jejich navázání na ulici Havlíčkova. A nejde jen o případ ZŠ Komenského, resp. o Nymburk. Podobná situaci panuje i na jiných místech našeho teritoria. Proto se chceme společně s kolegy z městských policií na bezpečnost 
u mateřských a základních škol více zaměřit.

Tedy řešením by měly být častější kontroly, případně nějaká zákazová značka?

Určitě častější kontroly. Riziková místa nechám prověřit vedoucím Dopravního inspektorátu a dopravním inženýrem, zda by přicházela 
v úvahu nějaká režimová či technická řešení. Pokud ano, a já se domnívám, že ano, budeme iniciovat podnět k takovým řešením.

Když jsme u dopravy: mám pocit, že poslední dobou se množí případy nehod cyklistů. Nedávný tragický střet se sanitkou, 
v pondělí dopoledne nalezen cyklista v bezvědomí u Činěvsi. Ale i menší havárie třeba na cyklostezkách. Je to jen můj pocit, nebo se počet karambolů s cyklisty zvyšuje?

Je to naprosto přesný postřeh. Nymburk a Polabí jsou místa cyklistů. Máme tu krásnou cyklostezku podél Labe, 
i když podle mého poněkud úzkou. Když je krásné počasí 
a víkend, tak ji považuji za poměrně nebezpečnou. Koncentrace cyklistů, bruslařů a pejskařů je vysoká, a když projíždíte Velkým Zbožím, kde je řada lidí na procházce, tak může dojít lehko ke zranění. Spousta cyklistů jezdí špatně označená. Nemají na sobě oblečení s reflexními prvky. Nemají světla nebo blikačky a jsou hodně špatně vidět. Ještě se můžeme vrátit k číslům. Pokud porovnáme rok 2013 s rokem 2014, tak počet dopravních nehod zaviněných cyklisty vzrostl o 40 procent! Tento negativní trend se drží 
i v tomto roce. Další problém je v tom, že zákon netoleruje žádnou hladinu alkoholu, a to ani za řidítky. Spousta lidí má spojenou cyklovyjížďku s pivkem někde na terásce nebo 
u stánku. Já mám pro to jako občan sice pochopení, jako policista proto mít pochopení ale nemůžu. I pro cyklistu platí velmi přísné tresty, pokud jede po požití alkoholu. Pakliže by některý cyklista byl řekněme náruživější a dal si těch piv víc a při kontrole nadýchal jednu a více promile, pak pokuta začíná na 25 tisících! Trend stoupajícího počtu nehod s cyklisty není jen v Nymburce, je po celé republice. My máme od Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia pokyn a povinnost provádět bezpečnostní akce, které budou zaměřeny na cyklisty. Chceme určitě začít nějakou prevencí. Nechceme vyloženě nasazovat nějakou tvrdou represi. Ale situace není dobrá a musíme ji řešit. Využívám tedy i tohoto našeho rozhovoru, abych apeloval na cyklisty, kteří by se měli zamyslet, že pokud sednou na kolo, musí dodržovat zákon. 
A zákon žádnou hladinu alkoholu netoleruje.

Pokud jsem zmínil zvyšující se počet nehod cyklistů, naopak mám dojem, že ubylo té nejzávažnější kriminality. Mluvím 
o vraždách a loupežích.

To je také pravda, této kriminality částečně ubylo. Letos jsme zatím zaplaťpánbůh nezaznamenali žádnou vraždu na Nymbursku. Znovu se můžu podívat i do tabulek. Násilné kriminality jsme letos zaznamenali zatím 
42 skutků. Přímo loupeží je tuším kolem sedmi. Jsou to většinou pouliční loupeže, mnohdy to nakonec ani loupeže nejsou. Zjistíme, že šlo 
o nějaké vyříkávání si věcí 
a rovnání účtů. Ale máme tu věci závažného majetkového charakteru. Teď budu mluvit o kauze instalatérství Renč, kde dva nebo tři maskování pachatelé způsobili škodu za více než 2 miliony. Poměrně sofistikovaným způsobem vyřadili bezpečnostní systémy 
a zničili dva trezory, ze kterých si odnesli něco přes 300 tisíc korun. Činnost této skupiny evidujeme kromě Nymburka také na Královéměstecku, ale i v celé východní části Středočeského kraje. Jsou to nebezpeční pachatelé a celková škoda už přesahuje 10 milionů korun. Této skupině se nyní hodně věnujeme, máme nějaké další poznatky. Ale z taktických důvodů jistě pochopíte, že tu nemohu říkat nějaké podrobnosti.

Tedy trváte na tom, že bezpečnostní situace u nás není nijak alarmující?

Ne, opravdu tu nežijeme na nějakém divokém západě, ta bezpečnostní situace je při celkovém pohledu poměrně dobrá. Jen bych rád viděl více policistů na ulicích a při řešení dopravních problémů.

Marku Jiroušovi je 38 let, pochází ze Všechlap, žije v Nymburce. U policie pracuje 16 let. Vystudoval Policejní akademii. Po krátké stáži, která byla na obvodech, šel na Úřad vyšetřování jako asistent vyšetřovatele, krátce nato se stal vyšetřovatelem na Praze západ. Později byl vedoucím oddělení kriminálky, poté se ocitl ve funkci takzvaného koordinátora 
a v roce 2011 nastoupil jako zástupce vedoucího Územního odboru do Kolína. Tam byl tři a půl roku. Od 1. 7. 2014 nastoupil v Nymburce. Má doktorát z Panevropské univerzity, což je slovenská škola. Je ženatý, má dvě děti. Z koníčků se věnuje fotbalu jako hráč i jako funkcionář, čte, sleduje filmy, jezdí na kole a lyžuje.